“A girl gotta go to work somehow, why not get exercise while doing it.” - KirjastoMOVE-raporttien kertomaa

17.12.2013

KirjastoMOVE 2013 -kampanja päättyi ennen juhannusta. Helmikuun alusta toukokuun loppuun amk-kirjastolaiset liikkuivat ahkerasti ja merkitsivät liikkumisiaan HeiaHeia-liikuntapäiväkirjaan. Joukkueet lähettivät raporttinsa kesäkuussa ja arvovaltainen tuomaristo Oamkista julkisti voittajan pian sen jälkeen. Voiton vei Karelia-amk viiden hengen joukkueellaan! Karelian raportissa oli kommentti, joka kertoo voiton taustoista:

"Tavoitteet ylitettiin reippaasti! Kampanjan kuluessa omaa liikkumista tuli tarkkailtua enemmän ja jopa LÄHDETTYÄ LIIKKEELLE, jotta saisi merkintöjä…"

Toiseksi kampanjassa tuli Metropolia ja kolmanneksi Turku. Tuomariston koko raportti löytyy Facebookista KirjastoMOVEn sivulta.

Lajikirjo oli huikea ja osallistujat innostuivat uusista lajeista

Yhteensä joukkueissa harrastettiin lukematon määrä eri liikuntamuotoja ja osallistujat kokeilivat rohkeasti uusia lajeja. Monet jopa yllättävät itsensä lajivalinnoillaan. Samoin hyötyliikunnalle herättiin useimmissa joukkueissa.

"Heiaheia-merkintöjen toivossa uskaltautui kokeilemaan uusia lajeja, joille ennen kampanjaa olisi sanonut ehdottomasti ei."

"Lajikirjoa löytyy ja lajia joka lähtöön ja mikä parasta – harrastimme rohkeasti sukupuolirajat ylittäen pojat tyttöjen lajeja (jumppaa) ja tytöt poikien lajeja (jääpalloa ja painonnostoa)."

"Kampanja herätti mukavasti huomaamaan mahdollisuudet hyötyliikunnan lisäämiseen, sekä kiinnitti osallistujien huomion omiin liikuntatottumuksiin arjen kiireiden keskellä."

"Ryhmämme ylivoimaisesti suosituin laji oli kävely, hyötyliikunnan osuus oli suuri, yhteensä 210 kertaa noin viidestäsadasta kertyneestä treenikerrastamme meni kävellessä. Lisäksi talvella joukostamme kuoriutui himohiiihtäjiä sekä avantouimareita."

Positiivinen ryhmäpaine toteutui monessa joukkueessa. Samoin HeiaHeian mustat aukot kannustivat liikkumaan:

"HeiaHeia on hyvä kannustaja, jonka avulla pystyy hienosti seuraamaan omaa liikkumistaan. Lisäkannustimena toimii muiden liikunta – vähän tulee paineita, jos muut ovat liikkuneet ja itse on vielä sillä viikolla nollilla."

Tavoitteet saavutettiin – ja vähän enemmänkin

Tuomaristo oli kiteyttänyt joukkueiden itselleen asettamat tavoitteet:

”Tavoitteina oli mm. liikunnan lisääminen, huomion kiinnittäminen liikuntaan, hyötyliikunta ja kuntoliikunta, lisää energiaa ja hyvää oloa arkeen, ”cheering each other and improve our mood by exercise”.”

Useimpien osallistuneiden kommentit osoittavat, että KirjastoMOVE saavutti tavoitteensa tänäkin vuonna. Tässä osa kommenteista:

"Liikuntapäiväkirjan pitäminen innosti liikkumaan meitä enemmän. Lisääntynyt liikunta toi lisäenergiaa työpäivään ja auttoi jaksamaan paremmin arjessa."

"Kampanjasta on ainoastaan positiivista sanottavaa. Ihmiset motivoituivat liikkumaan paljon paremmin, kun liikuntasuoritukset kirjattiin muiden nähtäväksi. Näillä kampanjoilla saadaan luotua hienosti positiivinen ryhmäpaine ja ihmiset liikkumaan!"

"Kampanja oli tarpeellinen ja hauska, tuli kiinnitettyä huomiota omiin (ja toistenkin) liikuntatottumuksiin ja jopa muutettua joitakin käytäntöjä paremmaksi.”

"Lähdimme kaikki vähän eri lähtökohdista liikkeelle – toiset ovat tottuneita jumppaajia ja liikkujia, toiset perusvelttoja sohvaperunoita. Kaikki onnistuimme tavoitteissamme eli liikuntaa tuli jokaiselle lisää aikaisempaan nähden."

"Tärkeimpänä asiana: liikkuminen ei lopu, vaikka kampanja loppuu. "

Karelian voittajajoukkue
Saadaanko liikuntakampanjoille jatkoa

Raporteissa olleiden kommenttien perusteella liikuntakampanjat ovat saaneet paikkansa kirjastolaisten arjessa. Ennustankin, että kampanjat saavat jatkoa tulevaisuudessa ja seuraavaan kampanjaan saamme jälleen lisää osallistujiakin. Ennustukseni perustan paitsi kampanjan herättämään liikunnaniloon ja siitä saatuun lisäenergiaan myös kommenttiin, jonka mukaan kampanja lisäsi työyhteisön ryhmähenkeä:

"Hanke lisäsi mielestäni yhteisöllisyyden tuntua sekä ryhmähenkeä työporukassamme: vaikka kaikki eivät siihen osallistuneetkaan, se oli yhteinen puheenaihe tapaamisissamme ja herätti mielenkiintoa."

No kyllä ennustukselle on muitakin perusteita. KirjastoMOVE-raportissa kysyttiin ”Mikä fiilis jäi, lähtisittekö mukaan uudelleen, millaisia terveisiä muille MOVElaisille?” Kaikissa raporteissa vastaus oli myönteinen. Kampanja suorastaan tilattiin jo ja pari kehittämisehdotustakin saatiin:

”Ehdottomasti taas ensi vuonna MOVEssa mukana! Ja toivottavasti meillä on myös uusia jäseniä joukkueessa.”

 ”Kampanjasta jäi hyvä fiilis. Liikunnasta tuli oiva puheenaihe tauoilla ja työn lomassa. Ilman muuta lähtisimme mukaan uudelleenkin! Kampanja oli toisaalta aika pitkä, joten seuraava ponnistus voisi ehkä olla vähän lyhyempi. Olisi ollut myös mukava välillä seurata, mitä muut MOVElaiset ovat tehneet (vai olisiko näkynytkin jossain?).”

”Ehdottomasti mukaan ensi vuonna, jes! Kiitos seurasta, maalissa nähdään.”

”Hyvä fiilis, ehdottomasti mukaan seuraavallakin kerralla! Ensi vuonna uudestaan! Yhteinen lopetustapahtuma olisi hauska.”

 

Kommentit

Jätä kommentti