Pääkirjoitus: Kevään pedagogiikkanumero

03.06.2019

Kreodin kirjastopedagogiikkanumeron mainos.

Kreodin kevään viimeinen numero on teemanumero, teemana kirjastopedagogiikka. Kutsuimme amk-kirjastolaisia ja sidosryhmiä kirjoittamaan laajasti siitä, miten kirjasto tekee ja vaikuttaa ammattikorkeakoulun pedagogiikkaan. Teema on laaja emmekä ole ylenkatsoneet uusia näkökulmia tai aasinsillan kauttakaan linkittymistä aiheseeen. Ja juttujahan saatiin ennätysmäärä!


Kreodin pedagogiikkanumero tarjoaa hienon näköalan siihen, minkälaista pedagogista työtä ammattikorkeakoulukirjastoissa tehdään ympäri Suomea ja siitä kuvasta voi olla ylpeä. Olemme ajan hermolla ja meillä on osaamista avoimesta oppimisesta, opiskelijalähtöisestä ohjauksesta, klinikoiden vetämisestä, työelämänäkökulmasta, flipped learningista ja MOOCien rakentamisesta - pedagogista pakopeleistä. Löytyypä lehdestä kriittisempikin näkökulma informaatiolukutaidon käsitteeseen.

Tässä numerossa päätoimittajan sydäntä lämmittää silti erityisesti Kreodin ensimmäinen sarjakuva; sen on tehnyt Kirsi Rönnqvist Savoniasta. Sarjakuva kertoo siitä, kuinka Kreodi on lehtenä edistynyt toimituskunnan tavoittelemaan suuntaan: Moninainen lehti, joka sisältää niin asiantuntija-artikkeleita kuin kolumneja ja sarjakuviakin ja kiinnostaa omaa kenttää mutta myös amkien ulkopuolella. Todellakin voimme olla #ylpeästiAMK.

Näistä tunnelmista on hyvä lähteä lomalle.

Syksyn aikataulut:

  • 15.9.
  • 30.10. tekoälynumero
  • 30.11. juhlanumero

Lisäksi syksyllä järjestetään yksi Kohtaa kollega -webinaari ja marraskuussa Kreodin juhlaseminaari.

 

Päätoimittaja pienten koirien ympröimänä

Kommentit

Jätä kommentti