Workshop Tukholman kesäisessä saaristossa - EAHIL Workshop "Trends for the Future - Creating Strategies to Meet Challenges"

17.12.2013

Sain mahdollisuuden osallistua European Association for Health Information and Libraries (EAHIL) Workshopiin "Trends for the Future - Creating Strategies to Meet Challenges". Kiinnostava matka toteutui  EAHIL:in suomalaisen sisarjärjestön BMF:n (Bibliothecarii Medicinae Fenniae BMF ry. ) jäsenelle myöntämän LM Tietopalveluiden matka-apurahan ja työnantajan rahoituksen turvin.  BMF ry on lääke- ja terveystieteiden sekä lähialojen kirjasto- ja tietopalveluammattilaisten aktiivinen yhdistys. Yhdistys auttaa jäseniään luomaan ammatillisia verkostoja ja kehittämään ammattitaitoaan sekä järjestää koulutusta ja ylläpitää kansainvälisiä yhteyksiä. Kesäkuussa 2014 järjestetään konferenssi Roomassa!

Lähtökohta
Tukholman workhospin lähtökohta oli totutusta poikkeava ja innostava! Haluttiin aktivoida osallistujat jakamaan, keskustelemaan, kokemaan ja oppimaan hyödyntämällä erilaisia interaktiivisia oppimismenetelmiä. Niihin saattoi tutustua jo ennen tapahtumaa EAHIL workhsopin sivuilla Workshop methods.  Keskusteluteemoina oli terveysalan kirjastojen ja tietopalvelujen toimintaan tulevaisuudessa vaikuttavat trendit:  Technological developments, Sustainability, Increasingly heterogenous user groups, Funding is distributed according to quality, From teaching to learning, Scientific communication in change, Openness and accessibility, Information overload.

Workshop pidettiin aivan ihastuttavassa luonnonläheisessä merenrantapaikassa Vår Gård Saltsjöbadenissa vajaan tunnin junamatkan päässä Tukholmasta. Saapumispäivä oli aurinkoinen, meri kimmelsi ja osallistujat juttelivat iloisesti ulkoterassilla. Vår Gård miljöönä oli aivan jotain muuta kuin workshopiin osallistuminen pelkästään luentosalissa tai tavanomaisemmissa paikoissa. Mietin heti, että tänne ja näihin maisemiin haluan tulla uudelleen! Kuvia Flickrissä.

Oma esitykseni
Kannoin aktiivisuuskorteni kekoon pitämällä esityksen Speed presentation -sessiossa kirjastomme Second Life –projektista sekä SL:n hyödyntämisestä ja suunnitelmista ammattikorkeakoulussamme.  5 min. esitykset valittiin abstraktien pohjalta. Kysymyksiä varten oli varattu 3 min. Metodin nimi 5 minute madness kertoo, että asia piti esittää ytimekkäästi.  Vielä vikkelämpi on One-Minute-Madness ja pecha kucha, jossa lyhyessä ajassa käydään läpi useampia esityksiä. Kerroin kirjaston SL-projektista kuvin, integroitumisesta opetukseen, suunnitteilla olleesta SL-kesäkurssista ”Asiakastilanteet haltuun” sekä hoitotyön koulutusohjelman ensihoitajaopiskelijoille toteutetusta Trombi-opetuskokonaisuudesta Second Lifessa Turun AMK:n saarella. 

Seminaarin anti
Keynote speaker  Jonathan Eldredge (MLS, PhD, University of New Mexico, USA) johdatteli avajaissessiossa innostavasti workshopin teemoihin ja interaktiivisiin oppimismenetelmiin.  Jon Eldredge on perehtynyt näyttöön perustuvaan tutkimukseen alaltamme (Evidence Based Library and Information Practice,EBLIP) ja soveltaa sitä niiden trendien arvioimiseen, jotka koskevat meitä tulevaisuudessa:

Are you skeptical of predictions about “trends” affecting libraries? Many such trends never materialize. Other trends, oftentimes barely appreciated in advance, later become significant. How do we determine which trends to take seriously?

Viimeisimmässä EAHIL:n lehden JEAHIL numerossa on  kesäkuun workshopista Jonathan Eldredgen esitys ja artikkeleita Success factors with new tools and methods of teaching interaktiivisena oppimismenetelmänä  oli  Appreciative inquiry.

Lähtökohtana teemalle oli, että tulevaisuuden yliopisto ja korkeakoulu  tarjoavat opiskelijoille ympäristön ja työkalut,  jossa opiskelijat itse voivat rakentaa oman tietopohjansa. Uusien työkalujen ja metodien pitää sopia erityyppisten ja erilaista taustoista olevien opiskelijoiden tarpeisiin. Miten siis kirjasto- ja tietopalvelualan ammattilaisina tarttua haasteeseen?

Dialogin ja reflektion avulla aluksi itsekseen ja sitten pienissä ryhmissä mietimme menestyksekkäitä tapoja opetuksessa/ohjauksessa, jotka sopivat nykyisille ja tuleville opiskelijoille. Nämä koottiin Successful factors –paperiin: “By doing this, hopefully we will be inspired and take away tips - based on the participants actual teaching experiences  - to evolve our own teaching to meet the future.”

Pidin Appreciative Inquiry –metodin positiivisesta lähestymistavasta kehittämiseen. Kiinnitetään huomiota siihen mikä toimii hyvin. Keskeistä on idea siitä, että jokaisessa organisaatiossa ja työntekijässä on positiivisuutta,  joka voidaan hyödyntää. Menetelmässä kysytään osallistujilta ”Mikä toimii hyvin?” tai ”Mikä on hyvää siinä mitä tällä hetkellä teet?”

Successful factors –paperista  muutama menestyksekkään opetuksen tekijä:  

 Student in the center, Relevant feedback on learning,  Timing - delivering sessions at the right time, Friendly but challenging - out of comfort zone, out of box

Creativity/flexibility - when the teacher is creative and flexible the teacher and the students have fun, Reflective librarian practice

Role of the Library in the learning process -sessiossa,  metodina  oli Fish bowl (conversation) Fish Bowl –metodissa kokoonnuttiin suuressa ryhmässä:  keskellä oli pienempi panelistien ryhmä, jota muut ympärillä kuuntelivat. Jos ympärillä  olevia kiinnosti keskustella , vaihdettiin panelisti toiseen. Keskustelun seuraaminen oli äärimmäisen kiinnostavaa suuressa, kansainvälisessä ryhmässä. ”Kotiin viemisiksi” koottiin ajankohtaisia asioita ja ideoita ( Role of the Library in the learning Process - Fishbowl Method.pdf)

  •  Students are struggling with terminology. We need to be very clear – how else will we get students to understand us otherwise
  • Instead of talking about information literacy, we should talk about “skills”. Teaching and learning strategies include these skills without nominating them specifically. Use this! 

Mitä jäi käteen?
Workshop oli erilainen ja kiinnostava kokemus -  niin ammatillisesti kuin pohjoismaisesta ja kansainvälisestä näkökulmastakin. Keskustelut kollegoiden kanssa englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi ovat inspiroivia. Mikään ei voi olla parempaa kielitaidon ylläpitoa kuin tämän tyyppinen aktiivinen tapahtuma. Workshopin uusi konsepti onnistui mielestäni hyvin: järjestäjät, sessioiden vetäjät ja osallistujat loivat yhdessä innostuneen ja rennon ilmapiirin. Sponsoreilta saatu tuki oli erittäin tärkeää tapahtuman onnistumisen kannalta. Ovidin, Elsevierin, Ebscon ym. edustajat osallistuivat myös itse workshopin ohjelmaan. Gala-illallinen ja yhteiset kahvi- ja lounastauot antoivat mahdollisuuden  juttutuokioille maukkaiden tarjoilujen äärellä. On hienoa ja tärkeää päästä tapaamaan ihmisiä myös face-to-face. Kansainvälisissä konferensseissa, workshopeissa solmitaan kontakteja, joista saa positiivisuutta ja hyötyä arjen työhön.


Workshopin ohjelma

Sessioiden keskustelujen muistiinpanot 


Informaatikko Hannele Mikkola

Turun ammattikorkeakoulun kirjasto, terveysala  ja hyvinvointipalvelut

hannele.mikkola@turkuamk.fi

http://www.turkuamk.fi/kirjasto          

www.facebook.com/TurunAMKkirjasto

 

 

Kommentit

Jätä kommentti