Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  3 / 2001 

 Artikkelit


Helmenkalastusta tietoverkossa 

Iiris Kuusinen
Marjut Virkkunen

  

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun (KyAMK) kirjastossa otettiin käyttöön syyslukukauden 2001 alkaessa tiedonhankinnan verkkokurssi Helmenkalastusta tietoverkossa. Kurssi on vaihtoehtoinen ja rinnakkainen suoritusmuoto tiedonhankinnan lähiopetukselle. Kurssin ovat toteuttaneet informaatikko Marjut Virkkunen ja kirjastonjohtaja Iiris Kuusinen osana Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen Monimuoto-opiskelun ja verkkopohjaisen oppimisympäristön suunnittelun (15 ov) opintoja.

KyAMK:n kirjaston tiedonhankinnan opetuksesta

KyAMK:n kirjasto järjestää tiedonhankinnan opetusta ammattikorkeakoulun kaikkien koulutusalojen opiskelijoille ja henkilökunnalle. Lisäksi kirjasto järjestää tiedonhankinnan opetusta maksullisena palvelutoimintana ammattikorkeakoulun ulkopuolisille yrityksille ja yhteisöille. Opetusta antavat kirjaston 3 informaatikkoa, 2 kirjastonhoitajaa ja kirjastonjohtaja.

Viimeisten kolmen vuoden aikana KyAMK:n tiedonhankinnan opetuksessa on kokeiltu erilaisia malleja ja mietitty, miten tiedonhankinnan opetus tulisi järjestää, jotta se olisi tehokasta ja laadukasta. On pohdittu, mitkä ovat kirjaston ja opetusosastojen roolit ja työnjaot tiedonhankinnan opetuksessa. Toistaiseksi on päädytty malliin, jossa kirjasto vastaa opetuksen antamisesta. Tiedonhankinnan opetuksen kehittämisessä on pidetty tärkeinä opetuksen oikeaa ajoitusta, opetusmenetelmiä ja opetuksen vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden mittareina on käytetty mm., kuinka hyvin opiskelijat osaavat käyttää erilaisia tiedonlähteitä ja kuinka hyödylliseksi he kokevat tiedonhankinnan opetuksen muiden oppiaineiden opiskelussa.

Lukuvuonna 2001-2002 KyAMK:n kirjaston tiedonhankinnan opetuksen muodot ovat

  • Tiedonhankinnan perusopetus (8 h), joka järjestetään kaikille opiskelijoille. Perusopetus sisältää neljä kahden tunnin mittaista modulia: Kirjastoinfon, Tiedonhankinnan perusteet, Koulutusalakohtaiset tiedonlähteet ja Opinnäytetyöinfon. Kaksi ensimmäista modulia sisältyy ammattikorkeakoulun orientoiviin opintoihin ja ajoittuu ensimmäiseen lukuvuoteen. Kolmas moduli järjestetään opetusosastojen haluamana ajankohtana ja opetus pyritään integroimaan muiden oppiaineiden opetukseen. Neljäs moduli järjestetään opinnäytetyövaiheessa oleville opiskelijoille opetusosastojen toiveiden mukaisesti.
  • Tiivistetyt tiedonlähdekoulutukset opettajille
  • Tietoiskutyyppinen koulutus uusista tiedonlähteistä
  • Räätälöity koulutus maksullisen palvelutoiminnan asiakkaille
  • Helmenkalastusta tietoverkossa -verkkokurssi


Tiedonhankinnan verkkokurssi

Lukuvuonna 2000-2001 suoritimme Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen järjestämän 15 opintoviikon laajuisen opintokokonaisuuden Monimuoto-opiskelun ja verkkopohjaisen oppimisympäristön suunnittelu. Opintojen tavoitteena oli paitsi perehtyä verkkopedagogiikkaan ja verkkomateriaalin tuottamiseen myös laatia oma verkkokurssi. Talven aikana teimme KyAMK:n kirjaston tiedonhankinnan opetukseen verkkokurssin, jonka nimeksi annoimme Helmenkalastusta tietoverkossa.

Helmenkalastusta tietoverkossa -kurssi on tarkoitettu tiedonhankinnan perusopetuksen vaihtoehtoiseksi suoritusmuodoksi. Kurssissa on samat modulit kuin lähiopetuksessa. Kaikki neljä modulia on mahdollista suorittaa joko lähiopetuksena tai verkkokurssina. Suosituksena on kuitenkin, että 1. osio eli Kirjastoinfo suoritettaisiin lähiopetuksena, koska se sisältää kirjaston fyysiseen ympäristöön tutustumista ja lainausautomaatin käytön harjoittelua, joita on hankalampi opiskella omatoimisesti. Lähiopetukseen osallistuville annetaan verkkokurssin tiedote ja heille kerrotaan seuraavien moduleiden menettelytavoista. Ne, jotka eivät osallistu lähiopetukseen, saavat tiedotteen kirjastopisteiden neuvonnasta.

Kurssin oppimateriaali on kirjaston web-sivuilla. Vapaasti webissä olevaa oppimateriaalia voivat myös muut kuin kurssille osallistuvat käyttää tiedonhankinnan itseopiskeluun. Oppimateriaali-sivuilta on linkkejä kirjaston muille web-sivuille, esimerkiksi Elektroniseen kirjastoon, jonne on koottu kaikki kirjaston hankkimat sähköiset tiedonlähteet. Oppimateriaalin modulit etenevät hierarkkisesti aihekokonaisuuksittain eli edellinen moduli on hallittava ennen kuin toista ymmärtää. Oppimateriaali on pyritty tekemään mahdollisimman selkeäksi ja havainnolliseksi, opiskelijaa ohjaavaksi sekä helpoksi navigoida.

Helmenkalastusta tietoverkossa -kurssin moduleihin voi ilmoittautua lukukausien aikana täyttämällä oppimateriaalin esittelysivulta avautuvan ilmoittautumislomakkeen. Kurssitunnusten saamisen jälkeen samalta sivulta pääsee aloittamaan kurssin.

WebCT-ympäristöön on rakennettu kurssin tehtävät ja niiden palautus, mallivastaus, keskustelualue, kalenteri, ohjaajien yhteystiedot, kurssin suoritusohjeet sekä palautelomake.

Opiskelijoiden tekemät harjoitustehtävät arvostellaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Opiskelijoiden vastaustekniikkaa ohjataan WebCT-ympäristössä olevan ohjeellisen vastauksen muodossa. Hyväksytty-suoritusmerkinnän saamisen edellytyksenä on, että vähintään puolet kunkin osion tehtävistä on sisällöllisesti oikein tehty. Kurssin ohjaaja antaa opiskelijoille palautetta virheellisistä kohdista sekä mallin oikeasta ratkaisusta. Tarvittaessa ohjaaja pyytää opiskelijan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Lukuvuonna 2001-2002 KyAMK:n kahden koulutusalan: metsä- ja puutalouden sekä liiketalouden, opiskelijat voivat ilmoittautua Helmenkalastusta tietoverkossa -kurssille ja korvata lähiopetusjaksoja suorittamalla WebCT-ympäristössä olevat tehtävät hyväksytysti. Seuraavana lukuvuonna verkkokurssimahdollisuus laajennetaan myös muille koulutusaloille.

Pilottijakson aikana keräämme kokemusta, minkä verran verkkokurssin ohjausjärjestelmä realistisesti vaatii henkilöresursseja. Mikäli osoittautuu liian työlääksi toteuttaa samat modulit sekä lähiopetuksena että verkkokurssina, kurssin sisältöön ja ohjausjärjestelmään tehdään tarpeen mukaan muutoksia. Seuraavana lukuvuonna kaikille koulutusaloille järjestettävässä verkkokurssissa saatamme päätyä malliin, jossa kaksi viimeistä modulia toteutetaan pelkästään verkkokurssina.

Ajatuksia verkkokurssin teosta

Kaiken kaikkiaan Monimuoto-opiskelun ja verkkopohjaisen oppimisympäristön suunnittelun opintojen suorittaminen oli antoisa ja mielenkiintoinen kokemus. Koulutuksessa oppi paljon uutta verkkopedagogiikasta, oppimateriaalin laadinnasta verkkoon sekä teknisiä taitoja web- ja WebCT-sivujen teosta. Vaikka WebCT:n tekniikan kanssakin oli joskus sormi suussa, hankalinta oli muuttaa omaa opettajakeskeistä näkökulmaa ja tuottaa oppimateriaali opiskelijalähtöisesti. Verkkomateriaalinhan on oltava niin selkeää ja ohjattua, että se mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman itsenäisen opiskelun. Odotamme mielenkiinnolla palautetta opiskelijoiltamme, miten olemme tässä onnistuneet.

Helmenkalastusta tietoverkossa -kurssin osoite on http://www.kyamk.fi/kirjasto/HELMIetusivu.htm

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjasto, http://www.kyamk.fi/kirjasto



Iiris Kuusinen, kirjastonjohtaja, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjasto, iiris.kuusinen@kyamk.fi
Marjut Virkkunen, informaatikko, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjasto, marjut.virkkunen@kyamk.fi 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku