Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2003 

 


Tiedonvirtaa Turussa 

Minna Toikka

  

Yli kaksisataa ammattikorkeakoulujen kirjastolaista kokoontui Turussa 22.-23.5.2003 Tiedonvirtaa.-kirjastopäiville

Ammattikorkeakoulujen kirjastoväki kokoontuu vuosittain keskustelemaan ajankohtaisista aiheista. Tänä vuonna tapaamisen järjesti Turun ammattikorkeakoulun kirjasto. Päivien teemoina olivat mm. informaatiolukutaito, tiedonhankinnan opetus, julkaisujen tuottaminen ja niiden markkinointi, tietotyön olemus ja osaaminen sekä ammattilaisen roolit tietotyössä.

Kirjastopäivien puhujina olivat mm. Julien Van Borm Antwerpenin yliopiston kirjastosta ja Inkeri Näätsaari Turun kaupunginkirjastosta. Päivillä oli esillä myös kirjakauppojen ja kustantajien tuotteita ja palveluita sekä tietopalvelusihteeri Risto Suomen valokuvanäyttely, jonka aiheena oli Kuvia saaristosta. Ohessa poimintoja päivien annista.


Kirjastoammattilaisten uudet haasteet

Julien Van Bormin mukaan kirjastolaisten suurin haaste tulevaisuudessa on joustavuus, sillä paluuta entisenlaiseen staattiseen kirjastolaitokseen ei ole. Suuria muutoksia on tapahtunut, ja tulevaisuudessa niitä tulee yhä lisää teknologian kehittyessä. Myös taloudelliset muutokset vaikuttavat kirjastojen tulevaisuudenkuvaan, sillä ne ravistelevat sekä yhteiskuntaa että yliopistoja ja kirjastoja niiden osina. Nämä muutokset voi kokea paitsi uhkina myös mahdollisuuksina - ratkaisevinta on oma asenne.

Kirjastoammattilaisten tehtävänkuvat ovat muuttuneet kolmenkymmenen vuoden aikana muun muassa siksi, että ostopalvelujen määrä on kasvanut. Nykyään ei enää työskennellä vain yhdelle työnantajalle, sillä tietoammattilaisen tulevaisuuden työnkuvaan kuuluvat joukkuetyöskentelyn lisäksi erilaiset projektiluonteiset työt.


Ammattikorkeakoulun kehityssuunnat

Turun ammattikorkeakoulun rehtori Juha Kettusen mukaan kirjasto- ja tieto- palvelutehtävät ovat olleet olennainen osa ammattikorkeakoulujen toimintaa jo perustamisvaiheesta lähtien, yli vuosikymmenen ajan. Informaatiopalvelujen rooli korostuu nimenomaan siksi, että ammattikorkeakouluissa oppiminen, opetus ja tutkimus kulkevat käsi kädessä. Tietoyhteiskunta on aina ollut olemassa, mutta jokainen aikakausi määrittelee uudelleen sekä tiedon että sen tuottamisen.


Punnittua tietoa ja osaamista

Kirjastotoimenjohtaja Inkeri Näätsaari totesi puheenvuorossaan ihmisen aina etsineen tietoa ja halunneen välittää sitä. Tiedonhalu on osa inhimillistä toimintaa, vaikka teknologian muutokset ja kehittyminen vievät huomion välineisiin sisällön kustannuksella. Turun kaupunginkirjastossa on otettu käyttöön osaamispuntari, jonka avulla selvitetään henkilökunnan vahvuuksia sekä niitä osa-alueita, joita he työssään voisivat kehittää. Inkeri Näätsaaren ja Vesa Niinikankaan mukaan osaamispuntarikuvion muodostavat sivistyspääoman, taitopääoman ja sosiaalisen pääoman kolme nuolta. Kirjasto on tulevaisuudessa tietokeskus, jonka työntekijät pystyvät soveltamaan näitä pääomia ja kehittämään omia taitojaan ja tietojaan. Kirjastotyössä olennaista on sisältöjen tunteminen ja tiedon jäsentäminen.


Näyttöön perustuva hoitotyö informaatiolukutaidon haasteena

Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Leena Elomaa on väitöskirjassaan tutkinut näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Hänen mukaansa terveydenhuoltotyö on muutoksessa, ja sen kehitystavoitteet ja esitetyt menetelmät ovat osittain yhtenevät. Toiminnan tulisi perustua parhaaseen olemassaolevaan tietoon. Hoitotyössä tukeudutaan edelleen suurelta osin testaamattomaan kokemustietoon ja traditioon, jolloin tiedon siirtyminen joko hidastuu tai vaikeutuu. Näyttöön perustuva hoitotyö tarkoittaa sekä hoitokulttuurista että terveydenhuoltoalan koulutuksellista haastetta.

Tutkitun tiedon käytön edellytyksenä voidaan pitää myös informaatiolukutaitoa*). Leena Elomaan tutkimuksessa tehtiin kysely, jossa arvioitiin valtakunnallisesti sairaanhoidon opettajien ja oppilaiden alan keskeisten tietolähteiden tuntemusta. Tutkimuskohteena olivat sekä henkilökunnalle että opiskelijoille annettu tiedonhaun opetus. Opiskelijoiden tiedonhankintataitojen kehittymistä olisi tuettava opintojen alkuvaiheissa annetusta perusopetuksesta lähtien opinnäytetyövaiheeseen asti. Tutkimustuloksissa havaittiin oppilaitosten välillä oli suuria eroja, mikä saattaa johtua opetuksen vaikutuksesta, oppimiskulttuurista tai niiden yhteisvaikutuksesta.


*) Ammattikorkeakouluissa tehtyjä informaatiolukutaitoon liittyviä väitöksiä vuodelta 2003:

Elomaa, Leena: Research Evidence Implementation and its Requirements in Nursing Education. (Ann. Univ. Turkuensis D 532). Turku, 2003

Rekola, Leena: Ammattikorkeakoulussa terveydenhuollon koulutuksessa toimivien opettajien tieteellisen tiedon hallintataidot. Helsingin yliopisto, Yleislääketieteen ja perusterveydenhuollon osasto, ISBN 952-10-0965-9. Sivuja 128. Väitöskirjatyö 2003.

Vuorimaa, Vesa: Tiedon taidot verkko-opiskeluympäristössä : tietotekniikan perusosaaminen ammattikorkeakoulussa. Jyväskylä : Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2003, 254 s. (Jyväskylä ammattikorkeakoulun julkaisuja, 21) ISSN 1456-2332, ISBN 951-830-025-9 (toim. huom.)



Julkaisutoiminta tukemassa ammattikorkeakoulujen perustehtävää

Opetuksessa, oppimisessa ja tutkimuksessa saadun tiedon välittäminen mahdollisimman laajalle on eräs ammattikorkeakoulujen tehtävistä. Julkaisutoiminnan avulla voidaan levittää tätä hankittua tietoa. Koordinaattori Aki Miettinen Pohjois-Savon ammattikorkeakoulusta esitteli oman taustaorganisaationsa kokemuksia julkaisutoiminnasta kymmenen vuoden ajalta. Hänen mukaansa julkaisutoiminta heijastaa selvästi koko ammattikorkeakoulun kehittymistä aidon korkeakoulun suuntaan.

Henkilökunnan jatkokoulutus näkyy julkaisuluettelossa lisensiaattitutkimusten ja väitöskirjojen kasvaneena määränä. Niinpä tulevaisuudessa tutkimus- ja kehittämistoimintaan perustuvat julkaisut saavat yhä enemmän painoarvoa. Keskeistä on myös eri alojen perustutkimuksen ja oppikirjojen julkaiseminen, sillä monet ammattikorkeakouluissa opettavat valmistelevat julkaisemisen arvoista opetusmateriaalia.


Virtuaalinen ammattikorkeakoulukirjasto

Ammattikorkeakoulujen virtuaalistrategiasta puhui informaatikko Kaisa Paasio Satakunnan ammattikorkeakoulusta. Hänen mukaansa virtuaalistrategiassa ammattikorkeakoulukirjastoille määritellään tehtäväksi toimia mm. oppimisen edistäjänä, tietovarantojen yhdistäjänä, virtuaaliopetuksen kehittäjänä, sisältötarjonnan vaikuttajana, etäkäytön edistäjänä sekä tiedon saavutettavuuden takaajana. Näiden tehtävien toteuttamiseen etsitään ratkaisua erityisesti seuraaviin seikkoihin: Virtuaaliammattikorkeakoulu (Virtuaaliamk), verkko-oppiminen ja -opetus, informaatiolukutaidon soveltaminen tiedonhankinnan opetuksessa, kirjastojärjestelmän suomat mahdollisuudet sekä aineistokonsortiot, esimerkiksi FinELib.

Kirjasto-ja tietopalvelujen roolia VirtuaaliAMK:ssa korostetaan erityisesti tiedonhallinnan ajattelutavan läpiviemiseksi. Lisäksi kaikkien ammattikorkeakoulukirjastojen tietoisuutta VirtuaaliAMK:sta pyritään lisäämään.


Monipuolista ohjelmaa tiedon virrassa

Muista kirjastopäivillä esille tulleista ajankohtaisista aiheista osallistujia puhuttivat varsinkin tilastouudistus ja Voyager-kirjastojärjestelmä sekä sen käyttöönotto. Kulttuuriantia tilaisuuteen toivat päivien avauksen yhteydessä Musiikkiakatemian opiskelijat esityksillään ja kirjailija Jukka Parkkinen juhlapuheellaan sekä viimeisenä ohjelmanumerona yleisöä runoillaan hauskuttanut runoilija Heli Laaksonen.



Minna Toikka, informaatikko, Turun ammattikorkeakoulu 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku