Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2004 

 


Kirjastoammattilainen pedagogisella polulla 

Hanna-Riina Aho

  

Aloitin opiskelun Oulun seudun ammattikorkeakoulussa ammatillisessa opettajakorkeakoulussa viime kesänä. Lähdin kouluttautumaan saadakseni eväitä oman työni kehittämiseen tiedonhankinnan opetuksessa ja oppimistehtäviin liittyvässä tiedonhankinnan ohjauksessa.

Kasvatustieteen opiskelu on toki aiemminkin ollut tapetilla ja olen sitä opiskellutkin. Opettajan pätevyyttä aloin kuitenkin havitella jo vuotta aiemmin ja olisinkin päässyt Jyväskylän yliopistoon aineenopettajan koulutusohjelmaan. Se kuitenkin kaatui mahdottomuuteen suunnitella opintoja toteutettavaksi työn ohessa, koska aikatauluista ja muista ei ollut tietoa syksyn alkaessa. Nyt kaikki on sujunut helposti; ei toki vaivatta ja väsymättä mutta ainakin suunnitelmien mukaisesti.

Olen ilahtunut suunnattomasti siitä, kuinka jokaisella kurssilla on tähän mennessä ollut muitakin kirjastoammattilaisia. Pedagoginen haaste on otettu vastaan ja taitoja halutaan kehittää. Osa kirjastolaisista on oppilaitoskirjastoissa, osa toimii kirjastoalalla opettajana.

Hyötyä ja käytännön sovelluksia työhöni on tullut heti. Pitkästä aikaa oikein puhkun intoa opetustehtäväni kehittämiseen ja kiivaana barrikadeilla kiljun informaatiolukutaidon edistämisen puolesta. Verkkokurssin toteuttamiseen sain rohkeutta ja ennen kaikkea toteamuksen, että niinkin voi oppia. Verkkokurssin tutorointi on kuitenkin kärsinyt ajan rajallisuuden vuoksi, koska opiskelukin vie aikaa.

Opiskelu on painottunut opiskelun ja oppimisen teoriaan. Opettamisessa matka teoriasta käytäntöön on kuitenkin hyvin lyhyt, se on korvien välissä. Suurin anti tähän mennessä on se, että tiedän miksi teen niin kuin teen, miksi valitsen juuri niitä tai näitä tapoja opettaa tai esittää asioita.

Koska olen opettanut jo kauan ja opetan edelleen, jää opetusharjoittelu osaltani väliin, samoin opinnäytetyö ja teen niiden sijasta kehittämistehtävän. Sen työnimi on Informaatiolukutaidon edistämisen strategia KPAMK:ssa. Jos joku Kreodin lukija keksii ja haluaa auttaa keksimään sille mediaseksikkäämmän nimen niin verkoston apu vastaanotetaan kiitollisuudella.

Hanna-Riina Aho, tietopalvelupäällikkö
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku