Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2005 

 Artikkelit


Informaatikon ensimmäinen vuosi VirtuaaliAMK:ssa  

Kaisa Rissanen

  

Hanke Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua käynnistyi marraskuussa 2004. Vuosi on vierähtänyt sukkelaan AMK-kirjastojen ja Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteistyötä käynnistäessä. Oheinen kuvio hahmottaa kirjastojen roolia verkko-opetuksen kehittämisessä.

    AMK-KIRJASTOVERKOSTO

                                                                                    |

                                                                                    v

ASIANTUNTIJUUS & PALVELUT

                                                                                    |

                                                                                    v

INFORMAATIKKO - OPETTAJA -YHTEISTYÖ

                                                                                    |

                                                                                    v

1) DIGITAALISTEN OPPIMATERIAALIEN HALLINTA - METADATA

2) VALMIIT, LAADUKKAAT VERKKOAINEISTOT

3) OPISKELIJOIDEN TIEDONHANKINTATAIDOT

Hankkeen konkreettinen toiminta jakaantuu kolmeen osaan:

1) Digitaalisten oppimateriaalien hallinta

VirtuaaliAMK:n materiaalituotanto perustuu uudelleenkäytettäviin oppimisaihioihin. Aihiot tallennetaan materiaalipankkiin, jonka kehittämistyöhön hanke on osallistunut aineiston kuvailuratkaisujen näkökulmasta. Aineisto kuvaillaan LOM-standardiin perustuvalla metatiedolla. Materiaalipankki avautuu vuoden 2006 loppupuolella koko AMK-verkoston käyttöön.

Opettajia ja informaatikkoja on koulutettu oppimateriaalien metatiedon tuottamiseen. Marraskuun metatietokoulutukseen osallistui 20 informaatikkoa eri AMK-kirjastoista. Heiltä saatiin arvokkaita vinkkejä materiaalipankin ja metatiedon kehittämiseen. Päivän aikana pohdittiin mm. kysymystä metatiedon tuottamisvastuusta. Osallistujat olivat hyvinkin yksimielisiä, että päävastuu on sisällön tuottajalla. Informaatikoilla olisi prosessissa lähinnä ohjaava ja konsultoiva rooli.

2) Valmiit, laadukkaat aineistot

AMK-kirjastojen tarjoamat monipuoliset verkkoaineistot ja laadukkaat Open Access tietovarannot ovat vielä alikäytettyjä verkko-opetusmateriaalien tuottamisessa sekä verkkokurssien opiskelu- ja oheismateriaaleina. Aineistojen käyttöä tehostetaan verkko-opettajien kanssa tehtävällä yhteistyöllä. Uuden VirtuaaliAMK-portaalin myötä kirjastojen palvelujen ja aineistojen näkyvyys ja käytettävyys tulee paranemaan merkittävästi.

3) Opiskelijoiden tiedonhankintataidot

Tiedonhankintataitojen kehittymiseen panostetaan ennen kaikkea tiedonhankinnan opetusta kehittämällä. Osana hanketta tuotetaan kaikille AMKeille yhteisiä tiedonhankinnan oppimisaihioita ja verkko-opintojaksoja.

Hankkeessa on järjestetty kaksi tiedonhankinnan opetuksen koulutuspäivää. Toukokuun AMK-kirjastopäivien yhteydessä järjestetyssä workshopissa perehdyttiin tiedonhankinnan opetuksen yleisiin kysymyksiin ruotsalaisen Agneta Lantzin johdolla. Marraskuussa kokoonnuttiin Heliaan teemalla ”Tiedonhankintataidot: yleistä vai alakohtaista osaamista?” Ryhmätöissä mietittiin alakohtaisen tiedonhankinnan opetuksen haasteita Kimmo Tuomisen luennon pohjalta. Innovatiivinen luento johdatti alakohtaisen ajattelun lisäksi pohtimaan tiedonhankinnan opetuksen toteutusta uutta webbiteknologiaa hyödyntäen.

Hanke jatkuu vuoden 2006 loppuun. Keskeneräisiä töitä ja haasteita on runsaasti, mutta ensimmäinen vuosi on osoittanut AMK-verkostossa hankkeen tarpeellisuuden ja yhteistyön herättämän innostuksen. Keskeisenä haasteena on saada jokaiseen AMK-kirjastoon virtuaali-informaatikko, jolla on resursseja tehdä yhteistyötä oman AMK:nsa VirtuaaliAMK-yhteyshenkilön kanssa. VirtuaaliAMK:n informaatikko on kuitenkin kovin kaukana AMK:jen arjesta, joten paikallistason yhteistyö on hankkeen onnistumisen perusta.


Kaisa Rissanen, informaatikko, Virtuaaliammattikorkeakoulu

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku