Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2007 

 Artikkelit


Tiedonhankinta or informaatiolukutaito and tutorointi 

Ulla-Mari Kivi
Hannele Myntti

  

Elämä tarjoaa onneksi mukavia yllätyksiä ja käänteitä, joita ei osaa odottaa, laskelmoida tai väistellä. Kun aloitimme ensin tiedonhankinnan ja myöhemmin informaatiolukutaidon opettajina kirjastotyön sivutyönä, ei käynyt mielessäkään, että tekisimme muutaman vuoden kuluttua samaa työtä myös verkkotutoreina.

Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun avoimesta verkkoammattikorkeakoulusta Averkosta otettiin meihin yhteyttä vuonna 2002. Averkossa oli ilmennyt tarvetta saada käyttöön päivitetty tiedonhankinnan kurssi WebCT-oppimisympäristöön. Koska opetimme kyseistä ainetta Ylivieskan yksikössä, tarjottiin työtä meille. Kiinnostuimme asiasta välittömästi. Olimme molemmat osallistuneet verkko-opiskeluun, joten saatoimme keskenämme jakaa kokemuksiamme ja tuntemuksiamme siitä, mitä halusimme verkkokurssilta. Ja mehän halusimme! Kuvittelimme liittävämme kurssillemme hienoja videoesityksiä, jotka esittäisivät erilaisia tiedonhankinnan tilanteita. Halusimme tehdä kurssistamme viimeisen päälle interaktiivisen. Putosimme kuitenkin aika pian pilvistä. Videoiden liittäminen kurssipohjalle olisi ollut työlästä ja mistä olisimme ottaneet filmillä esiintyjät? Raskaat, hitaasti aukeavat tiedostot eivät käyneet senkään vuoksi, ettei opiskelija-parka tuskastunut aineiston lataamisen ja jättänyt kurssia teknisten ongelmien takia sikseen. Lisäksi resursoitu aika ja oma tekninen osaaminen estivät kaikkein hulppeimpien unelmiemme toteutumisen. Keskitimmekin alkuhaaveilun jälkeen kaiken tarmomme kurssin sisällöntuotantoon.

Boolen logiikasta Buranan hintatietoihin

Kirjoitimme kurssimme jokaiselle osalle oman oppimateriaalin, johon sitten kohdistui oma tehtävänsä. Laadimme koko kurssiin liittyvän sanakirjasenkin, jossa valotettiin outojen sanojen ja käsitteiden merkityksiä opiskelijalle. Kurssimme kautta opiskelija pääsi tutustumaan oman paikkakuntamme kirjastojen tietokantoihin sekä myös muihin isompiin bibliografisiin tietokantoihin. Salasanojen avulla myös Terveysportti, Aleksi ja Ebsco tulivat kurssilaisille tutuksi. Halusimme tarjota kurssin, jolta jokainen saa jotain. Ei ollut mahdollista rakentaa kurssia tietylle koulutusohjelmalle, koska emme tienneet ennakkoon, kuka, mistä ja millainen opiskelija kurssin aloittaisi. Kurssin kautta halusimme näyttää opiskelijalle, että näinkin voi hakea tietoa ja tällaisiakin tiedonhakumahdollisuuksia oli olemassa Googlen lisäksi.

Tutorointi kaupan päälle

Kun kurssi oli syntynyt sovitun aikataulun mukaan, Averko yllätti meidät toistamiseen kysymällä meitä kurssin tutoreiksi. Oli niin mielenkiintoista päästä näkemään aitiopaikalta, miten ratkaisumme toimivat vai toimivatko lainkaan, ettei ollut mahdollista kieltäytyä. Jatkoimme siis hyvin sujunutta yhteistyötä - nyt tutoreina.

Viitisen vuotta mennä vilahti. Kurssin tutorointi alkoi hieman puuduttaa, ja rupesimme kaipaamaan muutosta kurssin sisältöön. Pikkufixailuja oli toki tehty matkan varrella. Viime kesänä saimme Averkolta remonttiresurssia kurssin uudistamiseksi, ja samalla siirryimme myös uuteen WebCT-versioon. Vaihdoimme uusia ajankohtaisia tiedonhakuaiheita, otimme käyttöön uusia tietokantoja - piristykseksi jopa Ylen arkistopalvelun. Tässä uudistuneessa kurssissamme olemme halunneet myös ohjata opiskelijaa kohti laajempaa informaatiolukutaitoa. Yksi uusi tehtävä koskettelee tiedon arviointia, sen eettisyyttä ja luotettavuutta. Lisäksi oppimispäiväkirjan avulla opiskelija syventää omaa osaamistaan reflektoimalla eli peilaamalla sitä aikaisempiin käsityksiinsä ja osaamiseensa eri vaiheessa oppimisprosessia.

Tradenomeja, insinöörejä, palomiehiä ja muita helmenkalastajia

Kurssimme on ollut nämä vuodet Averkon kestosuosikki, jonka takuuna on informaatiolukutaitokurssin kuuluminen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden pakollisiin opintoihin. Jos opiskelija ei suorita opintojaksoa lähiopetustarjonnan kautta aikanaan, niin hän voi paikata asian Averkossa. Omien amk-opiskelijoiden lisäksi jokaiselle kurssille osallistuu opiskelijoita hyvin erilaisista lähtökohdista - niin tutkintotavoitteiden, paikkakunnan kuin iänkin puolesta.

Opiskelijoiden tyytyväiset kommentit ovat parasta palautetta meille tutoreille. Ei voi kuin hymyillä, kun joku hehkuttaa jääneensä koukkuun kurssillemme ja löytäneensä paljon uusia asioita, joihin aikoo palata myöhemmin.

Myös kriittinen palaute otetaan mielenkiinnolla vastaan, ja tarkistetaan välittömästi, vaatiko asia korjaamista. Tavallisimmin tyytymätön on opiskelija, joka jo kurssin aloittaessaan kokee hallitsevansa tiedonhankintataidot = googletus, eikä näe kurssin suoritettuaankaan tarvetta käyttää mitään muita tiedonlähteitä (ellei Wikipediaa lasketa).

Yhteistyömme kurssin tutoreina on sujunut hyvin; jaamme opiskelijat ja siinä sivussa myös kokemukset. Opintojakson aloituskirjeemme kurssilaisille päättyy Platonin sanoihin: Oppimiseen ei ole muuta alkua kuin ihmettely - ja se pitää edelleen paikkansa.



Hannele Myntti ja Ulla-Mari Kivi
Keski-Pohjanmaan amk, TietopalveluORIGO, Ylivieska 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku