Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2007 

 Matkalla


Hyvät kokemukset vientiin 

Minna Marjamaa

  

Laurea-kirjaston Monika Cseh vietti viikon 4.-9.11.2007 Erasmus-vaihdossa Györin Széchenyi István yliopistossa Länsi-Unkarissa. Unkariin Monika vei uusia ajatuksia järjestämällä Unkarissa vielä harvinaista tiedonhankinnan opetusta niin kirjastolaisille, yliopiston opettajille ja tutkijoille kuin opiskelijoillekin. Tapasin juuri Unkarista palanneen Monikan ja kyselin kuulumisia.

Kuinka päästä henkilöstövaihtoon?

Uudessa Erasmus-henkilöstövaihto-ohjelmassa myös korkeakoulun muu kuin opetushenkilökunta voi lähteä vaihtoon toiseen korkeakouluun tai yritykseen. Vaihtoon lähtevän täytyy vain sopia vaihdosta oman esimiehensä/yksikönjohtajan kanssa ja löytää itselleen soveltuva vastaanottava organisaatio, joka voi olla esimerkiksi korkeakoulu tai yritys. Monika Csehiä vaihtoon rohkaisi unkarilainen dosentti Judit Nanasi, jolle Monika oli avannut aivan uuden maailman terveystieteen tietokantoihin tämän vieraillessa Laurean Tikkurilan yksikössä keväällä. Terveystieteen tohtorin mielestä hänen kotiyliopistonsa tietokantojen ja ulkomaisten lähteiden käyttö oli vielä lapsenkengissä ja hän halusi viedä Monikan puhumaan tiedonhankinnan opetuksesta ja ohjauksesta.

Vaihtoon lähdön byrokraattinen puoli sujui varsin helposti, Judit Nanasi toimii Unkarissa työnsä ohella myös kv-vaihdon koordinaattorina ja Laurean kv-yksikkö hoiti asian kiitettävästi. Erasmus-vaihto vaatii työsuunnitelman, josta ilmenevät vierailun sisältö ja tavoitteet. Monika teki etukäteistyötä ennen matkaa tutustumalla Unkarin terveysalan tietokantoihin, Open Access -materiaaliin sekä valmistelemalla materiaalia esityksiään varten.

Tiedonhankinnan opetus vielä lapsenkengissä

Györissä Monika tutustui yliopistoon, sen kirjastoon ja tietokantoihin sekä päätehtävänään järjesti joka päivä tiedonhankinnan opetusta. Keskeinen kohderyhmä opetuksessa oli kirjaston henkilökunta, jonka Monika sai valloittavalla tyylillään innostumaan asiasta. Györin Széchenyi István yliopiston kirjasto tarjoaa laajasti korkeatasoisia tietokantoja opiskelijoille ja henkilökunnalle, mutta minkäänlaista koulutusta ja ohjausta niiden käyttöön ei ole toistaiseksi vielä järjestetty. Kirjasto ei myöskään juuri tee yhteistyötä laitosten henkilökunnan kanssa. Monikan puhui maksullisista tietokannoista ja Open Access -aineistoista sekä pedagogisten taitojen ja markkinointitaitojen merkityksestä kirjastotyössä ja sai kipinän syttymään uudenlaisen toimintatavan virittelyyn yliopiston henkilökunnan kanssa.

Onko tämmöistä olemassa?

Kirjastolaisten lisäksi Monika järjesti tiedonhankinnan opetusta yliopiston terveystieteen 1. ja 2.vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelijat vaikuttivat hämmentyneiltä, kun joku ensimmäistä kertaa kävi läpi heidän kanssaan tietokantoja ja puhui informaatiolukutaidosta. Juuri kukaan ei ollut käyttänyt kirjaston tarjoamia e-aineistoja opinnoissaan.

Yliopiston henkilökunnan reaktio oli samankaltainen kuin opiskelijoilla: Opettajat ja tutkijat olivat tottuneet seuraamaan ulkomaisia lehtiä ja lukemaan kirjoja, mutta samat lehdet sähköisessä muodossa tuntuivat hyvin vierailta. Suurin osa ei ollut ikinä edes kuullut tietokantojen olemassaolosta ja opettajien viesti kirjastolle oli selvä: Järjestäkää info-tilaisuuksia aiheiston käyttöönottamiseksi.

Mitä evankelista itse hyötyi?

Viikko Unkarissa avasi silmät näkemään, ettei työ tiedonhankinnan opetuksen parissa Suomessa ole ollut turhaa. Monika koki olevansa kiitollisessa asemassa herättelemässä yhteistyötä unkarilaisen yliopiston kirjaston ja yliopiston laitosten välillä, erityisesti nähdessään uusien ajatusten herättävän innostusta kuulijoissa. Lähiaikoina onkin odotettavissa, että Györin Széchenyi István yliopiston kirjasto alkaa järjestää tiedonhankinnan ohjausta ja opetusta yhteistyössä laitosten kanssa.

Uusien kontaktien luominen oman maan kirjastopiirien ulkopuolelle oli kiehtovaa puolin ja toisin. Monika seurannee jatkossa kiinnostuneena tiedonhankinnan opetuksen viriämistä Györissä ja Széchenyi István yliopiston kirjasto lähettää mahdollisesti delegaation vastavierailulle Suomeen. Joskus huonot käytänteet ravistelevat rajummin kuin hyvät: Kun näki unkarilaisen kirjaston painivan pienten käyttäjälukujen kanssa erillään opiskelijoista ja yliopiston laitoksista, ymmärsi yhteistyön olevan keskeisin asia kirjastotyössä. Erasmus-vaihdon paras anti oli oman näkemyksen vahvistuminen, esiintymiskokemus sekä ilo päästä virittelemään uusia toimintatapoja - Yksi viikko tarjosi enemmän ammatillista pääomaa kuin koko syksy tutussa työympäristössä.

Minna Marjamaa 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku