Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2007 

 Artikkelit


Kirjastoalan yhteistyötä yli (kaikkien) rajojen 

Minna Toikka

  

Turun AMK:n kirjasto on ollut pian kaksi vuotta mukana hankkeessa, jossa kirjastoalan koulutusta ja työelämää on pyritty saattamaan yhteen. CIP WorkLab 2006-2007 -hankkeen lähestyessä päätepistettään on aika vilkaista taaksepäin ja silmäillä tuloksia.

Turun AMK:n kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma ja Tallinnan yliopiston informaatiotutkimuksen laitos ryhtyivät vuonna 2006 yhteiseen CIP WorkLab 2006-2007 -hankkeeseen, jossa tavoitteena on mm. kirjastoalan koulutuksen ja työelämän lähentäminen toisiinsa. Työelämän kehittämisen ympäristöinä toimivat Turun AMK:n kirjasto, Tallinnan yliopiston Akateeminen kirjasto ja Turun kaupunginkirjasto. Hanke käynnistyi tammikuussa 2006, ja on saanut EU-rahoitusta Etelä-Suomen ja Viron Interreg IIIA -ohjelmasta.

Opiskelijanäkökulma esille

Turun AMK:n Tietoliikenne ja sähköinen kauppa -tulosalueen CIP WorkLab 2006-2007 -hankkeessa pyrittiin varmistamaan sekä korkeakouluopetuksen että työelämän uudistumiskyky. Hanke liitti kirjastoalan opetuksen sisällöllisen ja opetuksellisen kehittämisen yhteen käytännön kirjastotyön ja henkilöstön osaamisen kehittämisen kanssa. Ammattikorkeakoulutuksen ytimessä on työelämäyhteyden tärkeys; myös CIP-hankkeen tavoitteena oli korostaa tätä näkökulmaa.

Koulutuksen ja työelämän lisäksi myös kirjastoalan opiskelijoiden näkökulma pyrittiin tuomaan mahdollisimman vahvasti mukaan alusta asti. Hankkeen aikana pohdittiin niin työpajoissa, seminaareissa kuin työelämän tilanteissakin sitä, minkälaisia taitoja ja kompetensseja tarvitaan kirjastoissa ´todellisessa elämässä´ ja tiedonhankinnan opetuksessa sekä miten koulutetaan kouluttajia. Keskiössä on ollut se, minkälaisia kehityssuuntia seuraavan parinkymmenen vuoden aikana on odotettavissa sekä minkälaisia kompetensseja tulevaisuuden informaatiotyöntekijät tarvitsevat.




Tutustuminen virolaisiin ja suomalaisiin kirjastoihin avarsi sekä opiskelijoiden että kirjastoammattilaisten näkemyksiä. Kuvassa suomalaisryhmä tutustumassa juuri restauroituun Tallinnan kaupunginkirjastoon syksyllä 2007.








Tiedonhankinnan ohjauksen käytännön harjoittelua

Turun AMK:n kirjastoon projekti rantautui ennen kaikkea tiedonhankinnan ohjaukseen, johon kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opiskelijat osallistuivat osana Oppimisen ohjaus asiakastyössä -opintojaksoa. Koulutusohjelma vastasi teoreettisesta ja pedagogisesta puolesta. Käytännön harjoituksena opiskelijoilla oli mahdollisuus osallistua tiedonhankinnan perusteiden opetukseen muille ammattikorkeakouluopiskelijoille. Autenttinen tilanne toi mukanaan jännittäviä hetkiä, mutta myös onnistumisen kokemuksia. Kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat joutuivat myös suhteuttamaan omaa ohjaustilannettaan siihen, mitä kirjaston työntekijät päivittäisessä työssään kohtaavat - sekä myös sitä, miten tällainen harjoitustilanne eroaa käytännön työstä.

Ohjauksessa luotu kontekstitilanne ja sen tärkeys korostui alan opiskelijoiden näkemyksissä. Esimerkiksi seuraavanlainen kysymys nousi opiskelijoiden mieliin opetus- ja ohjaustilanteissa: Miten saada osallistujia aktivoitua enemmän? Palautekeskusteluissa informaatikko kävi läpi kysymyksiä ja mahdollisia vastauksia sekä toimintapoja opiskelijoiden kanssa.

Yhteistyö ja jatkuva kehittäminen

Turun AMK:n kirjaston tavoitteena on omassa organisaatiossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen tukeminen. Kirjasto kehittää toimintojaan niin organisaation sisällä kuin yhteistyössä kirjastoverkoissakin. Projekti- ja hanketoiminta on yksi tapa luoda uusia toimintamalleja. Yhteistyökumppaneita ovat oman organisaation toimijoiden lisäksi kotimaisten ja kansainvälisten hankkeitten kautta tulleet partnerit. Kirjasto on osallisena hankkeissa ja projekteissa, joissa tavoitellaan mm. asiakkaiden hyviä tiedonhankintataitoja ja yhä kehittyneempiä verkkopalveluja. Yksi haaste on projekti- ja hanketoiminnan tulosten jalkauttaminen; on muistettava pohtia myös sitä, miten työyhteisö saa tietoa tuloksista ja hyötyy niistä.

Aluekehittämisen hankkeissa ja kansainvälisen yhteistyön avulla kirjasto on mukana vahvistamassa Turun AMK:n tunnettavuutta sekä omassa maakunnassa että ulkomailla. Tavoitteiden lisäksi on huomattu, että hankkeissa ja projekteissa on opittu ja oivallettu erilaisista haasteista, joiden kohtaamiseen on oltava valmiuksia erilaisten toimijoiden yhteisissä projekteissa. Yhteistyötä ja sen tuloksia voisi kuvata vaikkapa vanha sananlasku, jonka mukaan "niin se on tässä maailmassa - toisella on tillit, toisella kurkut"; usein yhteistyöllä saadaan aikaan enemmän kuin osiensa summa. Myös yhdessä tekemistä täytyy opetella ja kehittää.

Minna Toikka, informaatikko
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto

Kuva: Turun AMK:n kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opiskelija Pasi Karppanen

CIP WorkLab 2006-2007 -hankkeen verkkosivut http://www.cipworklab.net/
Turun ammattikorkeakoulun kirjaston verkkosivut http://www.turkuamk.fi/kirjasto/ 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku