Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2008 

 Artikkelit


AMK-kustantajien yhteistyö kannattaa  

Pekka Malvela

  

Jyväskylän, Kymenlaakson, Mikkelin ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulujen tiivis yhteistyö julkaisutoiminnassa on tuonut kumppaneille uusia toimintamuotoja ja hyviä tuloksia. Neljä ammattikorkeakoulua on osallistunut Tähtijulkaisujen nimellä kirjamessuille ja perustanut yhteisen verkkokirjakaupan. Yhteistyö on kasvattanut julkaisumyyntiä ja tuonut ammattikorkeakoulujen julkaisuille lisää näkyvyyttä.

Kirjamessut tuovat näkyvyyttä

Neljä ammattikorkeakoulua osallistui yhdessä ensimmäisen kerran Helsingin kirjamessuille lokakuussa 2006. Kokemus yhteisesiintymisestä Helsingin kirjamessuilla oli heti kannustava. Huomattiin, että kustannusten ja töiden jakaminen neljän kesken tekee suureen messutapahtumaan osallistumisen jokaiselle mielekkääksi. Julkaisumyynti kasvaa messujen ansiosta, ja ammattikorkeakoulut saavat hyvin näkyvyyttä tapahtumassa, jossa vierailee runsaasti korkeakoulujen sidosryhmiä. Tänä vuonna Jyväskylän, Kymenlaakson, Mikkelin ja Pohjois-Karjalan julkaisutiimit olivat mukana Helsingin kirjamessuille kolmatta kertaa. Lisäksi yhden kerran on osallistuttu Jyväskylän kirjamessuille.

Kun vuoden 2006 alussa Kymenlaaksossa alettiin pohtia osallistumista Helsingin kirjamessuille, kävi pian selväksi, ettei yksittäisen ammattikorkeakoulun kannata kustannusten ja pienehkön julkaisuvolyymin vuoksi mennä niin suureen tapahtumaan ilman kumppaneita. Yhteistyökumppanit kirjamessuille löytyivät luontevasti amk-kirjastoyhteistyön kautta. Kuten Kymenlaaksossa, myös Jyväskylän, Mikkelin ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakouluissa kirjasto hallinnoi julkaisutoimintaa. Julkista tehtävää täyttävät ammattikorkeakoulut eivät ole toistensa kilpailijoita etenkään kirjasto- ja julkaisutoiminnassa. Pikemminkin ne ovat samanlaisen toimintansa vuoksi parhaita mahdollisia kumppaneita keskenään. Kaikilla neljällä on tavoitteena tehdä tunnetuksi oman ammattikorkeakoulun tutkimuksia, raportteja, oppimateriaalia ja opinnäytteiden parhaimmistoa.

Ensimmäistä messuesiintymistä varten amk-kumppanit loihtivat messuosastolle oman ilmeen, ja yhteistoiminnan nimeksi valittiin "Tähtijulkaisut". Osaston luominen kalusteineen, otsalautoineen ja julisteineen vaati vuoden 2006 aikana useita kokouksia ja melkoisen määrän työtä. Vaiva kannatti, sillä huolellisen alkusuunnittelun ansiosta Tähtijulkaisuilla on olemassa valmis konsepti tulevia messuja varten. Kuljetuksista, osaston pystytyksestä ja purkamisesta sekä päivystysvuoroista on olemassa ennalta kokeillut ja hyviksi todetut toimintatavat. Varastossa lähtövalmiina ovat julisteet, otsalaudat ja muu rekvisiitta. Valmiiden suunnitelmien ansiosta Tähtijulkaisujen esiintyminen Helsingin kirjamessuilla kuluvan vuoden lokakuussa sujui suorastaan vanhalla rutiinilla.

Verkkokirjakauppa kasvattaa myyntiä

Messuesiintymisten lisäksi "Tähtijulkaisut"-yhteistyön toinen kulmakivi on vuonna 2007 avattu yhteinen verkkokirjakauppa (www.tahtijulkaisut.net). Se on oivallinen myynti- ja markkinointikanava, jonka avulla maanlaajuinen tavoitettavuus on mahdollista suhteellisen pienin kustannuksin. Verkkokirjakaupan tarkoituksena ei ole pelkästään julkaisujen myyminen, vaan myös ammattikorkeakoulujen tutkimusten esittely ja niiden tuominen kiinnostuneiden saataville. Tähtijulkaisut-kirjakaupasta on tilattavissa myös ilmaisia hankerahoitteisia julkaisuja.

Pienille amk-kustantajille yhteistyö myös verkkokirjakaupan ylläpidossa on tärkeää, ellei jopa sen edellytys. Yhdessä verkkokauppaan saadaan enemmän nimikkeitä ja asiakkaille monipuolisempi aihevalikoima. Mitä monipuolisemmin julkaisuja on saatavana, sitä enemmän tilaajan mukaan saattaa tarttua myös jotain uutta, jota tämä ei ole aikaisemmin huomannut. Verkkokauppa siis lisää julkaisujen näkyvyyttä ja tuo mukanaan sellaista lisämyyntiä, jota muuten ei syntyisi. Kenties tätä ajatusta voisi kehittää eteenpäin kohti valtakunnallista ammattikorkeakoulujen yhteistä verkkokirjakauppaa. Sen avulla kaikki ammattikorkeakoulut saisivat lisää näkyvyyttä ja menekkiä myytäville julkaisuilleen.

Kaikista Suomessa myydyistä kirjoista verkkokaupan osuus on toistaiseksi vain noin 5 % (Kirjakauppaliitto). Ammattikorkeakoulujen julkaisumyynnissä suhde on päinvastainen. Tähtijulkaisut-kumppanien kirjoja on konkreettisesti nähtävänä ainoastaan messuilla sekä ammattikorkeakoulujen omissa tilaisuuksissa ja kirjastoissa; leijonanosa kirjatilauksista tehdään verkkosivujen tai verkkokirjakaupan kautta. Kirjamessuilla oikeastaan tärkeämpää kuin yksittäisten julkaisujen myyminen on markkinoida verkkokirjakauppaa. Tässä onnistuminen näkyy myynnin nousupiikkinä messujen jälkeisinä viikkoina. Suurin osa verkkokirjakaupan tilauksista tulee julkishallinnon toimijoilta. Jatkossa Tähtijulkaisujen haasteena on miettiä, kuinka voisi paremmin tavoittaa yrityksiä ja yksityisiä ihmisiä sekä markkinoida näille ryhmille niitä mahdollisesti kiinnostavia julkaisuja.

Pekka Malvela, informaatikko, julkaisutoimittaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, Kotka 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku