Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2009 

 Ajankohtaista


Saksittua 

Kirsti Karttunen

  

KIRSTIN KIRJAKATSAUS:

Kaswu

Kehitä
Innosta ja innostu yksin tai yhdessä. Kukaan ei jaksa aina olla innostunut, ja silloin kipinän voi saada myös toiselta. Hymysuuteoria. Onnistujien maailmassa "minä" on keskiössä. Kaikki onnistumiset ovat onnistujien omaa ansiotaan, ja epäonnistuja taas syyttelee tilanteesta kaikkea ja kaikkia muita paitsi itseään. Suuntaa, määrää ja laatua. Määrän avulla oppii asiakkaan tarpeet ja tiedot, ja samalla paranee myös työn suunta ja laatu. Rutiineissa ei voi kasvaa. Riittää, kun joka kuukausi soveltaa käyttöön yhtä uutta ideaa ja kokeilee sitä asiakkaisiin perinteisen työskentelyn ohella.

Avarra
Kehittäjä on voimakastahtoinen ja suoraviivainen toimeenpanija. Avartaja on tulevaisuuteen katseleva visionääri. Soveltaja on yhteistyön arkkitehti tai lähettiläs, jota voidaan kuvata myös lojaaliksi toteutuksen läpiviejäksi. Silloin kun harkitseva, syvällinen pohdinta on tärkeää, warmistaja on paikallaan. Kaswussa uudistaja on pelikorttitermein ilmaistuna "jokeri", joka tunnistaa edellä mainitut temperamenttityypit ja joka ymmärtää näiden neljän tyypin tärkeyden ihmisten kohtaamisissa. Kaswussa asiakkaat voidaan jakaa karkeasti kolmeen ryhmään: kylmiin, viileisiin ja lämpimiin.

Sovella
Portaita ylös vs. portaita alas -oppimistyyli; järkeilevät vs. intuitiiviset oppijat; visuaaliset vs. verbaaliset oppijat; tekemällä vs. pohtivat oppijat; sarjalliset vs. globaalit oppijat.

  • Kuuntele koko olemuksellasi
  • Kannusta lähettäjää
  • Ole ennakkoluuloton
  • Huomaa piiloviestit
  • Etsi asiasta kiinnostava ja positiivinen puoli
  • Arvioi sisältöä, älä esitystapaa.
  • Kuuntelemisen lajit: informatiivinen, arvioiva, empaattinen, esteettinen.

Työhön uusia ideoita:
  • Voiko asiaa suurentaa?
  • Voiko asiaa pienentää?
  • Voiko sitä jakaa osiin?
  • Voiko sen yhdistää johonkin toiseen teemaan?
  • Voiko siihen keksiä uusia toimintoja tai aineksia?
  • Voisiko se olla yksi suuri monen pienen sijaan?
  • Voisiko sen korvata jollakin muulla?
  • Voiko sen kääntää päälaelleen?

Kumpi seuraavista lauseista herättää enemmän mielikuvia ja tunteita?
  • Lentävä punainen säilykepurkki
  • Kasvatustieteellisen ja taloustieteellisen käsitteistön yhdistelyllä saadaan aikaan uudenlaisia prosesseja toimintakulttuurissamme.
Valitse sanasi oikein. Erilainen aloitus.

Warmista
Kala hyökkäsi ihmisen kimppuun. Miten muisti toimii? Tämä kaikki on päivänselvää vai onko? Meidän pitää treenata aivoja. Työmuistia voi parantaa harjoittelulla. Ole tietoisesti läsnä. Tunteet ja muistaminen päätöksenteon raaka-aineita. Kirkastaminen ja päätösten tekeminen.

Uudista
Ota palaute vastaan. Itsearviointi apuvälineenä. Uudista myös ympärilläsi olevia asioita. Unohtamisen hallinta. Uskomusten vaikutus. Olettamukset voivat vaikeuttaa uudistamista. Räjäytä saavutettu tavoite myönteisesti. Onnellisuuden merkitys. Lupaus.

Mikko Ojanen:
Kaswu. Opettaminen on myymistä - myyminen opettamista.
Minerva, 2008, 169 s.


Tilastojen graafinen esittäminen

Numeerisen tiedon esittäminen
Numeerista tietoaineistoa tallentuu nykyisin lähinnä sähköisessä muodossa todella runsaasti. Vaikka tietoa on, sen hyödyntäminen saattaa jäädä puutteelliseksi. Ongelmana onkin usein tiedon muokkaaminen sellaiseen muotoon, että sen tulkinta ja johtopäätösten tekeminen on kohtuullisen vaivatonta.

Numeerisen aineiston tietoja tiivistetysti esitettäessä tapoja on karkeasti luokitellen kolme:
  • kerrotaan tiedot tekstimuodossa
  • laaditaan aineistosta numeerinen taulukko
  • esitetään aineisto kaaviona eli graafisesti.

Havainnollinen taulukko
Taulukko on tiivis ja täsmällinen numeroaineiston esittämistapa. Hyvin laadittu taulukko on omavarainen, jolloin se otsikoineen ja mahdollisine alaotsikoineen antaa riittävän tiedon siitä, mitä, missä ja milloin on tapahtunut. Pääotsikko voi olla myös mielenkiinnon herättäjä.

Graafinen esittäminen
Numeerisessa taulukossa informaatio on tiiviissä ja täsmällisessä muodossa. Taulukkoarvojen lukeminen ja vertailu vaatii yleensä jonkin verran perehtymistä ja niin muodoin aikaa. Kuvioesityksestä saa yhdellä silmäyksellä summittaisen käsityksen koko aineistosta. Taulukkoon verrattuna se on kuitenkin epätarkempi.

Graafisen esittämisen tarkoituksena on
  • välittää tietoa visuaalisesti eli näköhavaintoon perustuen
  • herättää mielenkiintoa
  • helpottaa vertailua
  • antaa tietoa tiiviissä muodossa
  • antaa sekä yleiskuva että yksityiskohtaista tietoa
  • osallistua analyysin tulosten esittämiseen.
Kaavioiden tekeminen työvälineohjelmilla on näennäisen helppoa. Ilmeisesti juuri tämä seikka on johtanut siihen, että niiden tasossa on runsaasti toivomisen varaa. Ohjelmien kehittelyssä käytön helppous ja kaavioiden näyttävyys ovat korostuneessa roolissa.

Visuaalisia näkökohtia
Kuviotyypin valintaan vaikuttaa eniten kuvattavan aineiston luonne, mutta toisinaan myös kuvion käyttötarkoitus. Kun kuviotyyppi on valittu, toteutuksen yksityiskohdissa on vielä runsaasti erilaisia toteutusmahdollisuuksia. Hyvä toteutus vaatii usein kohtalaisen paljon aikaa. Malttamattomuus lieneekin yksi syy huolimattomasti tehtyihin kaavioihin. Pahimmassa tapauksessa kaavio antaa väärän mielikuvan aineistosta. Lievemmissä tapauksissa esityksen informaatioarvo kärsii huonosta toteutuksesta.

Kirjan loppuosassa käsitellään taulukoiden muotoilemista ja graafisten esitysten luomista ja muokkausta kolmella eri tietokoneohjelmistolla. Ensiksi esitellään vapaan koodin Open Officen version 3.0 Calcin käyttöä ja sen jälkeen Microsoft Officen Excelin versiot 2003 ja 2007.


Leila Karjalainen ja Juha Karjalainen:
Tilastojen graafinen esittäminen.
Pii-kirjat, 2009, 184 s.

p.s. Leila esittelee itsensä tietokirjailijaksi ja ainakin tämä kirja tukee varsin vahvasti tuota esittelyä, arvelee Kirsti 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku