Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2010 

 Ajankohtaista


Informaatiolukutaito elinikäiseksi taidoksi 

Hellevi Hakala
Kaisa Puttonen

  

Informationskompetens - en färdighet för livet ja Tulevaisuuden IL-sisällöt seminaari Turussa 10-11.2.2010


Osallistuimme helmikuussa Turussa Åbo Akademissa informaatiolukutaitoverkoston järjestämään seminaariin "Informaatiolukutaito elinikäiseksi taidoksi". Kaksipäiväinen seminaari oli jaettu elinikäisen oppimisen ja tulevaisuuden sisältöjen teemapäiviin. Keskeinen näkökulma oli sosiaalinen media. Kuulimme monipuolisen suomalaisen puhujajoukon esityksiä sekä Brightonia ja Tukholmaa edustavia ulkomaisia luennoitsijoita. Esitykset herättivät sekä oivalluksia että kysymyksiä, jotka vaativat lisäpohdintaa suhteessa omaan työhön. Ohjelma ja muutama esitys löytyy tästä.

Käsittelemme tarkemmin Tara Brabazonin ja Kai Halttusen esityksiä, aluksi kuitenkin muutama huomio Olli Mäkisen ja Jaana Parviaisen esityksistä.

Olli Mäkisen etiikkapohdinnan yhteydessä palgiointi-ongelman lisäksi mietimme, millaista valtaa me tiedonhaun ohjaajina ja aineistojen hankkijoina käytämme suhteessa siihen, mitä pidämme oikeana, relevanttina ja luotettavana tietona. Tätä jokaisen on syytä pysähtyä pohtimaan aika ajoin työn arjessa. Tulisiko meidän korostaa loppukäyttäjän vastuuta; päättäköön hän itse mikä on tarpeellista, luotettavaa ja relevanttia suhteessa ongelmaan. Me tarjoamme hänelle työvälineet, valikoiva kriittinen ajattelu on löydyttävä itsestä.

Jaana Parviainen kuvasi kehollisen tiedon syntymekanismeja tanssijan koulutuksessa.  Tämän esityksen aikana mieleemme nousi kysymys, mitkä ovat meidän mahdollisuudet tunnistaa muita kuin tekstipohjaisia tiedon lajeja. Väitämme että osaamisemme tällä alueella vaatii vielä erittäin paljon oppimista. Kuinka hyvin nykyinen IL-opetussuunnitelma palvelee erilaisten tiedontyyppien löytymistä ja arviointia?

Seminaarin ensimmäisen päivän tähtipuhuja oli räväkkä Tara Brabazon Brightonin yliopistosta. Hänen esityksensä ydin oli, että informaatiolukutaidossa kysymys ei ole vain pääsystä tietoon vaan elinikäisen oppimisen kautta saavutetusta elinikäisestä lukutaidosta, verkkolukutaidosta. Hyvä verkkolukutaito edellyttää kriittistä ja reflektoivaa otetta. Brabazon nostaa esille, että samalla kun oppiminen kumuloituu, kriittinen ja laadukasta informaatiota löytävä verkkolukutaito kumuloituu myös elinikäisille oppijoille. Heillä on koulutuksen myötä parempaa osaamista höydyntää web 2.0:n työkaluja siten, että tietopääomaa kasvaa. Hän tuo myös esille, että digitaalisuus ei ole kaikille arkipäiväistä. Muutamme analogista tietoa kiihtyvällä vauhdilla digitaaliseksi, jolloin suuri osa väestöstä kohtaa digitaalista poissulkemista. Kokonaisuudessaan tekninen vallankumous johtaa siihen, että tarvitaan ihmisiä jotka pystyvät hallitusti käsittelemään mediatuotteita. Tässä meidän ammattikuntamme asiantuntemus on arvossaan. 

Toinen yleinen harha on, että verkon ja web 2.0 välineiden käyttö on yhtäpitävä hyvän verkkolukutaidon kanssa. Hakiessa käytämme helposti ensiksi mieleen juolahtavia hakusanoja. Katsomme muutaman ensimmäisen hakutuloksen ja saamme uusien näkökulmien sijaan tuttuja, aiempia ajatuksiamme vahvistavia tuloksia, emmekä löydä mitään uutta. Olemme tyytyväisiä, mutta verkkolukutaito pysyy arkipäivän ja käytännön lukutaidon tasolla. Vapaa verkko ei myöskään tee ihmisistä automaattisesti informaatiolukutaitoisia, koska vapaa informaatio ei Brabazonin mielestä usein ole kovin laadukasta. Hyvä laatu maksaa.

Informaatiolukutaidon opetuksen pitäisi vaatia mukavuusalueen ylittämistä, pakottaa pois ympäristöstä jossa koemme olevamme turvassa tuttujen tulosten parissa. Tämä pätee sekä painettuun että verkkoaineistoon. Tiedon asiantuntijoina meidän pitäisi aiheuttaa häiriöitä, jotka pakottavat opiskelijat ulos mukavuusalueelta kokeilemaan uusia ilmauksia ja ajatuksia. Parhaimmillaan tämä johdattaa opiskelijat käytännön lukutaidosta kriittiseen ja reflektoivaan lukutaitoon, jonka avulla ymmärtää löytämäänsä tietoa syvemmällä tasolla.  Brabazonin mielestä opiskelijat on saatava pohtimaan mm. koska teksti on kirjoitettu, miksi se on tullut julki juuri silloin, mikä on tekstin yleisö ja tärkeänä mistä tekstissä ei keskustella ja miksi ei. Brabazon aloittaa lukemisen opiskelijoiden kanssa lopusta, lähdeluettelon analysoinnista. Lopuksi hän toteaa, että viime vuosikymmeninä olemme rakentaneet informaatiojärjestelmiä, nyt täytyy ryhtyä rakentamaan palveluja ja lukutaitoja. From hardware to witware.

Brabazonin esitelmä muistutti mieleen British Libraryn ja JISC:n tutkimuksen "Information behaviour of the researcher of the future" 2008. Myös siinä tuli esille yleinen väärä mielikuva nuorten verkkolukutaidosta. Huolestuttavan suuri osa ei suhtautunut kriittisesti löytämäänsä tietoon, reflektoimisesta puhumattakaan. Vapaan verkon nopean kasvun myötä IL:n opetuksen yhdeksi tärkeimmistä elementeistä on mielestämme tullut kriittisyys.

Lisää Tara Brabazonin esityksestä Meddelanden från Åbo Akademi 3/2010
ja hänen ajatuksiaan.
 
Toisena seminaaripäivänä Kai Halttunen puhui opettamisesta sosiaalisena tilanteena ja work-shopissa pohdimme kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää IL:n opetuksessa. Mainittakoon että hänen opetustaan koskevat huomiot sopivat parhaiten pitkäkestoiseen opetustilanteeseen ja ovat haasteellisia soveltaa niissä tuntimäärissä joita tavallisesti IL:n opetukseen annetaan. Silti esille tuodut ajatukset olivat inspiroivia ja niistä voi poimia ideoita myös lyhyisiin opetustilanteisiin. Seuraavassa poimintoja:

  • Kun opiskelijat tulevat ryhmään, heidät pitäisi ensin saada virittäytymään opetustilanteeseen.  Pysäytä osallistujat.
  • Tilalla on suuri merkitys vuorovaikutukselle. Vertaa esim. perinteistä tietokoneluokkaa sellaiseen tilaan, jossa koneet kiertävät opetustilan reunalla ja opettaja on keskellä.
  • Opiskelijat tekevät alussa itse säännöt työskentelylle. Tämä auttaa sitouttamista tekemiseen.
  • Kiinnitä huomiota miten ja missä käsiteltäviä asioita visualisoidaan, esim. onko fläppitaulun paperi seinällä, lattialla vai pöydällä työskentelyn aikana.
  • Kokeile erilaisia toimintatapoja aineiston keruutapana, esim. lumipalloa tai kirjoittamisen jatkamista.
  • Luo läsnäololla työskentelyolosuhteet, joissa opiskelija tekevät itse, toisen puolesta ei voi oppia.


Ryhmätyöt tuottivat ideoita sosiaalisen median käytöstä IL:n opetuksessa. Yhteisessä purkutilanteesta jaettavaksi mm. seuraavia ideoita:

  • Delicious kirjanmerkkien jakaminen opiskelijaryhmässä tietyn teeman yhteydessä.
  • Ning-ryhmä aloittaville opiskelijoille, ryhmä voi pitää sitä tiedonjakamisen kanavana koko opintojen ajan.
  • YouTube videoiden käyttö innoittajana tekijänoikeudet huomioiden.
  • Wikipedia lähdekritiikin aineistona.
  • Opiskelijoille tuttujen välineiden hyödyntäminen, kuitenkin siten että välineestä ei tule itseisarvo vaan sisältö on tärkeintä.

Emme voi pysäyttää sosiaalisen median jalkautumista arkikäyttäytymiseen. Monet kirjastot ovat jo alkaneet ottaa haltuun sosiaalisen median mahdollisuuksia kirjaston toiminnassa. Meidän on myös yksilötasolla otettava itsellemme soveltuvalla tavalla nämä välineet käyttöön, jotta pysymme mukana asiakkaittemme tavallisessa toimintaympäristössä. Voit aloittaa vaikka osallistumalla keskusteluun täällä.

Kaisa Puttonen, Laurea ja Hellevi Hakala, TeaK

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku