Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  2 / 2010 

 Ajankohtaista


Juolukka kypsyy 

Tiina Mäntylä

  

Lapin korkeakoulukirjaston perustamissopimukseen on kirjattu päätös korkeakoulujen kirjastojärjestelmien yhdistämisestä. Lapin yliopiston Hilla, Rovaniemen ammattikorkeakoulun Kaarnikka ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun Kaisla ovat kohta valmiita yhdistymään uudeksi Juolukka-tietokannaksi. Kyselin yhdistämisprojektin projektipäällikkö Mirja Ollilan tunnelmia nyt, kun pitkän työrupeaman jälkeen yhteinen tietokanta on vain muutaman viikon päässä - tosin kiireisen viikon, sanoo Mirja.

Heti kärkeen Mirja korostaa, että työ ei todellakaan ole mitenkään lopussa saati valmis. Kirjastoaineiston lisäksi järjestelmä sisältää asiakastiedot, lainaus-, hankinta- ja luettelointiohjelmat. Vaikka työtä on tehty koko kevät useissa työryhmissä, puitu kasvokkain ja etänä, pähkäilty laina-aikoja, kokoelmien nimiä, pohdittu kokoelmapolitiikkaa ja asiakastietojen yhdistämistä ja monia muita asioita, tehtävää riittää. Työn aikatauluun on vaikuttanut Mirjan mukaan korkeakoulukirjaston organisoitumisen verkkaisuus, mikä taas on osittain hidastanut päätösten tekoa. Järjestelmätoimittajan aikataulussa on joka tapauksessa pysyttävä, mitä taas tuottaa kiireitä toukokuun viikoille.

Tavoitteena asiakaslähtöisyys

Huolimatta siitä, että kaikilla korkeakoulukirjastoilla on Voyager-järjestelmä, uuteen yhteiseen kantaan siirtyminen ei ole ongelmatonta. Eri kirjastoilla on eri käytäntöjä, erilaisia kokoelmia ja kullakin tietysti oma työkulttuurinsa ja historiansa. Tekniikka on kuitenkin kunnossa, ja kirjastossa toivotaan, että Juolukasta kehittyy oikeasti asiakaslähtöinen kokonaisuus.

Parhaimmillaan yhteinen tietokanta helpottaa aineiston löydettävyyttä ja saatavuutta. Tavoitteissa mainitaan myös aineiston joustava käyttö sekä yhteinen hakuliittymä. Uuden yhteisen kirjastokortin suunnittelu on pitkällä. Mirjan mielestä on havaittavissa pientä pelkoa siitä, onko Juolukassa kuitenkin liikaa erilaisuutta huolimatta ponnisteluista yhtenäisyyden suuntaan, meneekö asiakas sekaisin, tuleeko kerralla liian paljon uutta. Tietokannan saaminen asiakasystävälliseksi edellyttää sen siivoamista - ja toisaalta sen saaminen hyviin väleihin henkilökunnan kanssa edellyttää jonkinlaista koulutusta tai perehdytystä.

Yhteistyö - totta vai tarua?

Korkeakoulukirjaston henkilökunta teki noin vuosi sitten yhteisen retken Rovaniemen Pohtimolammen kauniissa maisemissa. Tokihan yhteistyötä on tehty aiemminkin monin tavoin, mutta nyt tilanne oli toinen, meistä oli tulossa yksi yhteinen organisaatio. Kollegoita silmäili ehkä hiukan toisesta näkökulmasta.

Mirjan mielestä yhdistämisprojekti on ollut yhdistävä tekijä eri yksiköiden välillä. Kun tehdään yhdessä työtä, tutuiksi ja kollegoiksi tullaan väistämättä. Alun pienten epäilysten jälkeen on alettu ehkä nähdä uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi asiantuntijuuden jakaminen. Suurimpana haasteena Mirja pitää edelleen erilaisten toimintatapojen yhtenäistämistä - toki kaikkea ei tarvitsekaan yhtenäistää, vaan kirjastojen omaleimaisuus voi edelleen näkyä.

Työ siis jatkuu, ja toiveissa on, että syksyllä Juolukka on kauneimmillaan!


Tiina Mäntylä

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku