Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2000 

 Artikkelit


"Tulevaisuus vaikuttaa siis varsin virtuaaliselta" 

Elina Laineenoja

  

Monialaisen Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) virtuaalinen oppimisympäristö Virtualia on tietoverkkoa käyttävä oppimisympäristö, johon kootaan sähköistä materiaalia organisaation tarpeiden mukaan. Virtualia on aina saatavilla oleva, ajasta ja paikasta riippumaton työväline, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia kontakti- ja monimuoto-opintojen tueksi. SAMK:n virtuaalinen oppimisympäristö Virtualia koostuu virtuaalikirjastosta, virtuaalisista opintojaksoista sekä muista oppimisprosessia tukevista palveluista.

Virtualian kehittäminen alkoi vuoden 1999 tammikuussa SAMK:n kirjaston opetusministeriöltä saaman projektirahoituksen turvin. Pilotteina hankkeessa ovat toimineet liiketalouden Huittisten yksikkö, jossa on toteutettu tekninen ja sisällöllinen kehitystyö sekä liiketalouden ja kuvataiteen Kankaanpään yksikkö, jossa on kehitelty virtuaalikirjaston ensimmäinen erikoisalojen tietopankki, kuvataiteen TAIKA. Hankkeet ovat edenneet vaiheeseen, jossa virtuaalisen oppimisympäristön perusrakenne sisältöineen on luotu - ja nyt keskitytään käyttäjien koulutukseen, oman materiaalituotannon käynnistämiseen sekä Virtualian tekniseen ja sisällölliseen kehittämistyöhön.

Tekniset ratkaisut omin voimin

SAMK:n virtuaalinen oppimisympäristö Virtualia on teknisesti toteutettu tietokantapohjaisella ohjelmistosovelluksella, Lotus Notes/Dominolla, jolla saavutetaan uusi näkökulma verkon kautta tapahtuvaan organisaation sisäiseen tai organisaatioiden väliseen viestintään ja tiedonsiirtoon. Lotus Notes pitää sisällään toimintaympäristön SAMK:n lähes 6000 henkilöä kattavan organisaation tarpeisiin. Virtualian kehitys ja tulevaisuudenstrategiat ovat SAMK:n omissa käsissä; ammattikorkeakoulussa ei ole tyydytty jonkin ohjelmistotalon rakentamaan valmiiseen oppimisympäristöratkaisuun, vaan se on kehitetty itse. Näin Virtualian palvelut voidaan parhaiten räätälöidä vastaamaan täsmälleen oman organisaation tarpeita ja kehitystä.

Oppimisen tukena ja työvälineenä

Virtualian materiaalipankki toimii kirjaston perinteisen kokoelman tukena ja täydentäjänä; opintojen kannalta tehokkaimman ratkaisun oppija saa käyttämällä sekä fyysistä kirjastoa että virtuaalikirjastoa. SAMK:n eri yksiköiden kirjastojen yhä syvempi verkostoituminen Virtualian avulla mahdollistaa myös yhä enenevässä määrin eri toimialojen materiaalien dynaamisen käyttämisen. Virtuaaliseen ympäristöön koottu virtuaalikirjaston materiaali on koottu eri asiantuntijoiden yhteistyönä nimenomaan opintojaksojen sisältöä tukevaksi. Opintojakson aikana tätä materiaalia voidaan vielä opettajan, kirjaston sekä opintojaksolle osallistuvien opiskelijoiden yhteistyönä päivittää ja täydentää luoden kokemuspohjaa ja dokumentteja seuraavalla samansisältöiselle opintojaksolle. Opintojakson toteuttaminen osittain verkossa (harjoitustyöt, niiden palautus ja palaute, keskustelut, materiaali ym.) vapauttavat kontaktitilanteissa enemmän aikaa opiskelijoiden yksilölliseen ohjaukseen, keskusteluun, innovointiin ja palautteen antoon. Etä- ja monimuoto-opiskelijoilla verkko-oppimisen osuus voi painottua vielä enemmänkin kontaktikertojen vähyyden vuoksi.

Kontaktiopetuksen tueksi toteutettuja virtuaalisia opintojaksoja on tällä hetkellä noin 50 ja edustettuina ovat kaikki toimialat. Käyttäjiä oppimisympäristöllä on yli 400. Virtualian käyttäjien määrä kasvaa kuitenkin koko ajan eri mahdollisuuksien tullessa tutummaksi koko SAMK:n organisaatiolle. Vuoden 1999 marraskuun lopussa aloitetun kävijätilastoinnin mukaan Virtualiassa on ollut tämän vuoden tammikuun loppuun mennessä eli kahden kuukauden aikana yli 5000 käyntiä.

Käyttäjien kokemukset positiivisia

Opettajien kokemukset Virtualiasta ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Suurin osa heistä käyttää Virtualiaa kontaktiopetuksen tukena vieden oppimisympäristöön luentomateriaalia sekä annettuja harjoituksia. Opiskelijoiden taas on ollut mahdollista kerrata luennoilla käsiteltyjä asioita ja palauttaa tehdyt harjoitukset Virtualiaan. Osa opettajista on kokenut vaikeutena keskustelun ja välittömän palautteen vähentymisen sekä aikataulussa pysymisen vaikeuden.

Virtualian täysipainoinen käyttö asettaa uusia sekä teknisiä että pedagogisia haasteita, joten henkilöstön monipuolinen käyttäjäkoulutus sekä tekninen tuki on varmistettava. Kaikille virtuaalisten opintojaksojen käyttäjille, sekä henkilöstölle että opiskelijoille, annetaan käyttäjäkoulutusta Virtualian eri mahdollisuuksista. Kehittäjätiimi sekä jokaisen yksikön oma atk- ja kirjastoväki toimivat tarvittaessa käyttäjien tukena.

Virtuaalinen tulevaisuus

Virtualian kehittämistyö jatkuu ja sen tarjoamia palveluita muokataan käyttäjien ja projektin vetäjien kokemusten mukaan vastaamaan yhä paremmin oman ammattikorkeakoulun sekä tulevaisuuden haasteiden asettamia vaatimuksia. Virtualia mahdollistaa opetuksella ja oppimiselle tiiviimmän, vuorovaikutteisemman sekä ajasta ja paikasta riippumattoman toimintamuodon tulevaisuuden tietoverkkoa hyödyntävässä oppimisympäristössä. Lähiaikojen näkyvimpiä uudistuksia ovat mm. Virtualian pohjana olevan tietokantaohjelmiston päivitys uuteen versioon sekä samalla tehtävä oppimisympäristön käytettävyyden selkeyttäminen ja eri verkkopalvelujen monipuolistaminen.

Oman materiaalituotanto käynnistetään joka toimialalla, samoin tähän liittyen SAMK:n toimialoittaisen tekijänoikeustyöryhmän toiminta. Jotta Virtualian käyttäjiä pystytään palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla, käyttäjille tullaan tarjoamaan personoitu hakuprofiili sekä virtuaalikirjastomme materiaalipankkiin että omaan kirjastojärjestelmäämme. Näin asiakas saa tiedon sähköpostiinsa juuri häntä kiinnostavista uusista dokumenteista.

Tulevaisuus vaikuttaa siis varsin virtuaaliselta. Verkko toimii monipuolisena tiedonvälittäjänä ihmiseltä ihmiselle. Tervetuloa tutustumaan Virtualiaan http://www.bh.spt.fi/virtualia/



Elina Laineenoja, tietopalvelusihteeri, tuntiopettaja, Virtualian kehittäjätiimin jäsen, Satakunnan ammattikorkeakoulu, elina.laineenoja@bh.spt.fi 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku