Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  3 / 2000 

 Artikkelit


"Kaksi kättä ja black and decker" - henkilöstörakenne ja toimenkuvat tiimiorganisaatiossa 

Jari Tyrväinen

  

Pirkanmaan ammattikorkeakoulu (PIRAMK) on palvelualoihin erikoistunut maakunnallinen koulutuskokonaisuus, jonka 10 osaamispisteessä opiskelee noin 3500 opiskelijaa. PIRAMKissa on suomenkieliset koulutusohjelmat: laboratorioalan, maaseutuelinkeinojen markkinoinnin, matkailualan, talouden ja hallinnon, palvelujen tuottamisen ja johtamisen, sosiaalialan, terveysalan, kuntoutusalan sekä musiikin koulutusohjelmat. Vieraskielisiä koulutusohjelmia on kaksi: Degree Program in Nursing ja Degree Program in Social Welfare.
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu sai vakinaisen statuksen 1.8. 2000. Yli puolen vuosikymmenen työ alueellisesti laajalle levittäytyneen ja monialaisen Pirkanmaan ammattikorkeakoulukokonaisuuden hallinnollisen ja organisaatiokulttuurillisen sulautumisen ja selkeytymisen hyväksi alkaa tuottaa hedelmää. Yksi konkreettinen saavutus on se, että kirjastojoukkue on viimein koossa (ks. kaavio ).

Tietopalvelupäällikkö koordinoi

PIRAMK:n tietopalvelupäällikkö toimii kehittämiskeskuksen tietopalveluasiantuntijana ja vastaa kirjastokokonaisuuden kehittämisestä ammattikorkeakoulun asettamien tavoitteiden mukaisesti.

Hän koordinoi kirjasto- ja tietopalvelujen kehittämistyötä. PIRAMK:n kehittämistyön keskiössä on tällä hetkellä laatutyö. Suunnitteilla olevan laatukäsikirjan osa-alueita ovat hankintapolitiikan, tiedonhallintataitojen opetuksen sekä kirjastojärjestelmän sekä verkkopalvelujen suunnittelu ja kehittäminen. Tavoitteena on saada ne vastaamaan paremmin asiakaskunnan tiedontarpeita.

Operatiivisella tasolla tietopalvelupäällikön vastuulla on vuotuisen hankintabudjetin laatiminen sekä kirjasto- ja tietopalvelujen eri prosessien hallinta, siis työn yleinen organisointi. Tietopalvelupäälliköllä on myös tärkeä rooli ylläpitää suhdetoimintaa ja verkostoitumista muihin kirjastoihin, tiedontuottajiin ja -välittäjiin. Informaatikkojen ja kirjastovirkailijoiden lähiesimiehinä toimii kussakin osaamispisteessä koulutusjohtaja, jonka tehtävänä on huolehtia siitä, että kyseisen osaamispisteen tarpeet otetaan kirjasto- ja tietopalvelujen kehittämisessä huomioon.

"Kaikki yhden, yksi kaikkien puolesta"

Informaatikot toimivat koulutusalansa tietopalveluasiantuntijoina ja kirjastoyksikkönsä esimiehinä. Informaatikot vastaavat kirjastoyksikkönsä tietopalvelujen suunnittelusta ja kehittämisestä sekä siitä, että annettu budjetti toteutuu oman toimipisteen osalta. Kirjastosihteerit avustavat informaatikkoa tietopalvelun kaikilla osa-alueilla ja huolehtivat itsenäisesti kirjastotietokannan ja kokoelmien järjestelystä sekä lainaustoiminnan ylläpidosta.

Kokoelmien muodostaminen ja kehittäminen on informaatikkojen keskeistä tehtäväkenttää. Siihen kuuluu julkaisutoiminnan seuranta, aineiston valinta, karsinta ja käyttöseuranta. Informaatikkojen työnsarkaa ovat myös kirjastotietokannan aineistonhallinta ja sisällönkuvaus yhteistyössä kirjastovirkailijoiden kanssa. Informaatikot seuraavat oman koulutusalansa aihespesialistina uusinta tietoa sekä markkinoivat ja tiedottavat siitä sekä tarjoamistaan palveluistaan asiakaskunnalleen. Heidän vastuullaan on myös kirjaston verkkopalvelujen kehittäminen ja ylläpito oman koulutusalansa osalta.

Informaatikot vastaavat tiedonhallinnan opintojakson suunnittelusta ja käytännön toteuttamisesta sekä asiakkaiden itsenäisen tiedonhankinnan ohjauksesta. Tiedonhallinnan opetuksen lisäksi informaatikot tarjoavat perinteistä tietopalvelua tekemällä kirjallisuusselvityksiä ja tiedonlähdehakuja asiakkaiden toimeksiannosta. Muita tärkeitä tehtäviä ovat omaa toimipistettä koskevien tilastotietojen sekä asiakaspalautteen kerääminen laadunarviointia varten.

Koska PIRAMK:n kirjastoyksiköistä monet ovat pieniä, yhden informaatikon toimipisteitä, toimenkuvien on oltava välttämättä joustavia. Tästä seuraava tehtävien monipuolisuus saattaa aiheuttaa tilanteita, jolloin "kaksi kättä ja black and decker" ei tunnu riittävän. Toisaalta nämä pienet yksiköt mahdollistavat yksilöllisemmän ja kokonaisvaltaisemman tietopalvelun, kun sama ihminen esimerkiksi luetteloi ja antaa tietopalvelua. Informaatikot tukevatkin toisensa työtä kollegiaalisen konsultointiverkon avulla, "kaikki yhden, yksi kaikkien puolesta".

Yhteistyösopimukset kaupunginkirjastojen kanssa

PIRAMK:n talouden ja hallinnon tietopalvelujen yhteistyösopimukset ovat keino, jolla on vapautettu informaatikot kirjastorutiineista varsinaiseen tietopalveluun. Talouden ja hallinnon osaamiskeskusten tietopalvelut järjestetään yhteistyösopimuksin Mäntän ja Virtain yleisten kirjastojen ja PIRAMK:n osaamispisteiden kirjastoyksikköjen välillä. Samanlaista ratkaisumallia haetaan myös Ikaalisten osaamispisteeseen.

Yhteistyösopimuksen mukaisesti PIRAMK:n informaatikot vastaavat tietopalveluista ja tiedonhallinnan opetuksesta. Informaatikot hankkivat ja luetteloivat PIAMK:n aineiston kaupunginkirjaston järjestelmään. Kaupunginkirjastot puolestaan huolehtivat aineiston lainauksesta, karhuamisesta, palautuksista ja lainasakoista ja -kielloista ja muista kirjastorutiineista.

Kirjastotiimi kehittäjänä

PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelujen kehittäminen nojaa tietopalvelupäällikön vetämän koulutusalainformaatikoista koostuvan kirjastotiimin työhön. Kirjastotiimi valmistelee esityksiä PIRAMK:n hallintoelimille. Jotta näiden PIRAMK:n päätöksentekoelimiin saadaan myös kirjasto- ja tietopalvelujen näkökulma, kirjastotiimin toimintaan osallistuu myös toimialarehtori.

Kirjastotiimin jäsenten tukena osaamispisteissä on nimenomaan kirjastoasioihin perehtynyt taustatiimi. Tarvittaessa kirjastotiimi voi muodostaa omasta piiristään työryhmiä, joiden tehtävänä on valmistella erillisiä asiakokonaisuuksia kirjastotiimille. Esimerkkinä tällaisesta on yhteisrekisterityöryhmä, joka pohtii yhteisrekisterin ja mahdollisen LINNEA2-ratkaisun kysymyksiä.

Kirjastotiimin yhteistyö muiden PIRAMK:n perustiimien kanssa on välttämätöntä, jotta kirjastotietopalvelut integroituisivat elimellisesti PIRAMK:n päätehtävään, koulutukseen. Esimerkiksi tiedonhallintataitojen opetuksen suunnittelu vaatii konsultoimista opetussunnitelmatiimin kanssa ja verkkopalveluratkaisut yhteistyötä atk-tiimin kanssa.



Jari Tyrväinen, tietopalvelupäällikkö, Pirkanmaan ammattikorkeakoulu, jari.tyrvainen@piramk.fi 

 

Kuvat:
Kaavio (Pirkanmaan ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelujen henkilöstö) 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku