Register
AMMATTIKORKEAKOULUKIRJASTOJEN VERKKOLEHTI

  • Kreodin kirjastopedagogiikkanumeron mainos. (photo: Minna Marjamaa)
    03.06.2019, 21:19

    Pääkirjoitus: Kevään pedagogiikkanumero

    Kreodin kevään viimeinen numero on muhkea teemanumero.

  • Integraatio on silta julkaisutiedonkeruusta Theseukseen. Photo by Daniel Seßler on Unsplash CC0 (photo: )
    03.06.2019, 20:53

    Odotettu Justus–Theseus -integraatio viimeinkin avattu

    Kauan odotettu Justus –Theseus -integraatio avattiin maanantaina 6.5.2019. Integraatio yhdistää OKM:n julkaisutiedonkeruun ja rinnakkaistallentamisen: Jatkossa ammattikorkeakoulujen julkaisuarkisto Theseukseen voi syöttää julkaisuja suoraan julkaisutietojen tallennuspalvelusta Justuksesta. Tämä tarkoittaa Theseuksen kytkeytymistä tiiviimmin kansalliseen julkaisutieto-infrastruktuuriin ja avoimen tieteen prosessien virtaviivaistumista ammattikorkeakouluissa. Palvelu lähti toimimaan ja yhteyteen on toistaiseksi oltu melko tyytyväisiä. Tässä koostetta kevään muutostyöstä ja kysymyksiä herättäneistä asioista.

  •  (photo: )
    16.04.2019, 17:27

    Tervetuloa kirjoittamaan Kirjastopedagogiikka -teemanumeroon

    Kreodin kevään viimeinen numero on teemanumero, teemana kirjastopedagogiikka. Kutsumme amk-kirjastolaisia ja sidosryhmiä kirjoittamaan laajasti siitä, miten kirjasto tekee ja vaikuttaa ammattikorkeakoulun pedagogiikkaan. Teema on laaja emmekä ylenkatso uusia näkökulmia tai aasinsillan kauttakaan linkittymistä aiheseeen. Myös ajankohtaiset muut jutut ovat tervetulleita.

  •  (photo: )
    16.04.2019, 17:27

    Iso laiva kääntyy hitaasti – missä mennään Theseus-uudistuksessa?

    Hartaasti odotettu ja suunniteltu Theseus-päivitys käynnistyi helmikuun lopussa. Kaksi viikkoa tehtiin pitkää päivää töitä, myös viikonloppuna. Katkon jälkeen töitä riitti rukkaspostiin tulleiden ongelmien ratkaisuissa ja kysymyksiin vastailussa. Nyt iso osa työstä on takana. Mitä oikeastaan tapahtui ja mitä tästä kaikesta oli hyötyä?

  • Miten saada esiin opiskelijan oikeat tarpeet? Kuva: Felipe Furtado on Unsplash CC0. (photo: )
    18.02.2019, 20:01

    Käyttäjäyhteistyötä palvelumuotoilun menetelmin – hittejä ja huteja

    Mitä jos kirjasto olisi mobiiliappi, jolla on kissan kasvot? Opiskelija on paras asiantuntija vastaamaan siihen, mitä hän kirjastosta tarvitsee. Tämän tarpeen esille saaminen ei aina ole niin helppoa kuin ensi-istumalta luulisi. Tarvitaan menetelmiä ja motivointia sekä roppakaupalla onnea tarttua oikeaan tilaisuuteen. Kun opiskelijat saadaan mukaan, voidaan palveluita, asiakasviestintää ja neuvontaa kehittää aidosti käyttäjälähtöisemmiksi. Tämän haasteen otimme vastaan ja aukaisemme tuloksia artikkelissa.