Ammattikorkeakoulu- kirjastojen verkkolehti
Ammattikorkeakoulukirjastojen verkkolehti
Julkaistu 19.06.2024
AMK-kirjastojen ja yleisten kirjastojen yhteistyö – pohdintaa ja ideoita HAMKin kirjaston näkökulmasta
Roope Hollmén, Rosa Ovaska, Taina Pirhonen, Marjo Tiitta
Ammattikorkeakoulukirjastojen ja yleisten kirjastojen yhteistyöstä on vain vähän kirjoitettuja kokemuksia ja tutkimuksia. Päätimme tutkia, pohtia ja ideoida yhteistyömahdollisuuksia Hämeen ammattikorkeakoulun kirjaston näkökulmasta omiin yleisen kirjaston työkokemuksiimme peilaten.
Lue juttu
Kädet aina savessa – yhteistyötä AMKIT-konsortiossa
Mira Juppi, Kirsi Rönnqvist
AMKIT-konsortio työskentelee AMK-kirjastojen yhteisen paremman ja sujuvamman arjen puolesta ja koordinoi AMK-kirjastojen yhteistyötä ja yhteisiä hankkeita. Lienee tunnetuimpia AMKIT-konsortion yhteisiä toimintoja ovat Suomen suurin julkaisuarkisto Theseus ja ammattikorkeakoulukirjastolaisten oma lehti Kreodi, mutta mitä kaikkea AMKIT-konsortio tekeekään?
Sinustako Kreodin päätoimittaja? Kreodin analytiikkaa kehitetään uuden toimituskunnan työn pohjaksi
Kreodi etsii uutta päätoimittajaa/päätoimittajia ja toimituskuntaa kaudelle 2024–2026. Kreodin nykyisen toimituskunnan kausi päättyy vuoden vaihteessa. Samaa aikaa lehden kykyä selvittää lukijoiden toiveita kehitetään eteenpäin. Tervetuloa innokkaaseen joukkoon luomaan amk-kirjastojen omaa lehteä!
Minna Marjamaa
Portinvartija vai kumileimasin, eli miten Theseus-tallennuksia käsitellään ammattikorkeakouluissa?
Heli Palomäki, Riikka Sinisalo
Saavutettavuus kuuluu hankintaprosessin joka vaiheeseen
Päivi Hollanti
Tutkimuksen ja opetuksen avoimuutta tutkimuspalvelupäivillä
Terhi Kaipainen, Riikka Sinisalo
Theseuksen ajankohtaisia asioita: katkoviestintä, tietosuojaseloste, Justuksen uusien tietotyyppien siirrot ja nimenmuutokset
Tiina Tolonen, Antti Nyqvist, Minna Marjamaa
Nya, toppmoderna hybridklassrum maximerar interaktiviteten
Katja Rikberg
Kokemusasiantuntijuus, kanssatutkimus ja kansalaistiede - kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoja tutkimassa
Janika Lindström, Karoliina Nikula
HTK2023-ohje koskee vain osaa tutkimustoimintaa: Opinnäytetöiden plagioinnin tutkinta korkeakouluille
Erja Moore
Avoimessa oppimisessa tapahtuu
Terhi Kaipainen
Uusia tuulia ja haasteita: keskustelua tiedonhankinnan opetuksesta
Kirsi Mononen, Hannele Mikkola