Ammattikorkeakoulu- kirjastojen verkkolehti
Ammattikorkeakoulukirjastojen verkkolehti
Julkaistu 04.03.2025
Pienryhmätyöskentelyä jättiryhmässä - toiminnallinen työpaja tiedonhaun pedagogisena menetelmänä
Minna Kivinen, Lea Mustonen, Taina Pirhonen
Tiedonhaun perusteet on keskeinen osa ammattikorkeakouluopiskelijan alkuvaiheen opintoja. Toiveenamme oli suunnitella ensimmäisen vuoden opiskelijoille entistä aktivoivampi toiminnallinen tiedonhaun oppimismenetelmä.
Lue juttu
Kestävä kehitys opinnäytetöissä – tiedontarve, mittarit ja seuranta
Antti Nyqvist, Satu Harkki
Haaga-Heliassa on alettu seurata vastuullisuus- ja kestävä kehitys -aiheisia opinnäytetöitä. Tässä artikkelissa kerromme, miten opinnäytetyöt liittyvät ammattikorkeakouluissa tehtävään työhön vastuullisuuden ja kestävän kehityksen edistämiseksi, ja miten seuranta on käytännössä toteutettu hyödyntäen julkaisuarkisto Theseusta.
Sinustako Kreodin päätoimittaja? Kreodin analytiikkaa kehitetään uuden toimituskunnan työn pohjaksi
Kreodi etsii uutta päätoimittajaa/päätoimittajia ja toimituskuntaa kaudelle 2024–2026. Kreodin nykyisen toimituskunnan kausi päättyy vuoden vaihteessa. Samaa aikaa lehden kykyä selvittää lukijoiden toiveita kehitetään eteenpäin. Tervetuloa innokkaaseen joukkoon luomaan amk-kirjastojen omaa lehteä!
Minna Marjamaa
Portinvartija vai kumileimasin, eli miten Theseus-tallennuksia käsitellään ammattikorkeakouluissa?
Heli Palomäki, Riikka Sinisalo
Saavutettavuus kuuluu hankintaprosessin joka vaiheeseen
Päivi Hollanti
Tutkimuksen ja opetuksen avoimuutta tutkimuspalvelupäivillä
Terhi Kaipainen, Riikka Sinisalo
Theseuksen ajankohtaisia asioita: katkoviestintä, tietosuojaseloste, Justuksen uusien tietotyyppien siirrot ja nimenmuutokset
Tiina Tolonen, Antti Nyqvist, Minna Marjamaa
Nya, toppmoderna hybridklassrum maximerar interaktiviteten
Katja Rikberg
Kokemusasiantuntijuus, kanssatutkimus ja kansalaistiede - kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoja tutkimassa
Janika Lindström, Karoliina Nikula
HTK2023-ohje koskee vain osaa tutkimustoimintaa: Opinnäytetöiden plagioinnin tutkinta korkeakouluille
Erja Moore
Avoimessa oppimisessa tapahtuu
Terhi Kaipainen
Uusia tuulia ja haasteita: keskustelua tiedonhankinnan opetuksesta
Kirsi Mononen, Hannele Mikkola