Ammattikorkeakoulu- kirjastojen verkkolehti
Ammattikorkeakoulukirjastojen verkkolehti
Julkaistu 16.06.2025
Tervetuloa uusi kirjastolainen! Mitä mietteitä alasta?
Riikka Sinisalo
Työelämän murros ja tekoäly keskusteluttaa nyt laajasti ja esitetään erilaisia arvioita siitä, mitkä alat ovat elinvoimaisia pitkälle tulevaisuuteen ja mitkä taas uhkaavat kadota kokonaan. Mitä kirjastoalalle ja erityisesti korkeakoulukirjastotyölle kuuluu? Vieläkö alalle kouluttautuminen kannattaa ja mitä osaamista tarvitaan?
Lue juttu
Missä mennään kirjastoalalla – koulutuksen näkökulma
Kirjastoalalle voi kouluttautua niin perustutkintotasolla kuin korkeakouluissa. Alan valinneet opiskelijat ovat uusia kollegoita myös korkeakoulukirjastojen työntekijöille. Mitä kirjastoalan koulutukselle kuuluu, ja miltä kirjastoalan tulevaisuus näyttäytyy alan opettajien näkökulmasta?
Sinustako Kreodin päätoimittaja? Kreodin analytiikkaa kehitetään uuden toimituskunnan työn pohjaksi
Kreodi etsii uutta päätoimittajaa/päätoimittajia ja toimituskuntaa kaudelle 2024–2026. Kreodin nykyisen toimituskunnan kausi päättyy vuoden vaihteessa. Samaa aikaa lehden kykyä selvittää lukijoiden toiveita kehitetään eteenpäin. Tervetuloa innokkaaseen joukkoon luomaan amk-kirjastojen omaa lehteä!
Minna Marjamaa
Portinvartija vai kumileimasin, eli miten Theseus-tallennuksia käsitellään ammattikorkeakouluissa?
Heli Palomäki, Riikka Sinisalo
Saavutettavuus kuuluu hankintaprosessin joka vaiheeseen
Päivi Hollanti
Tutkimuksen ja opetuksen avoimuutta tutkimuspalvelupäivillä
Terhi Kaipainen, Riikka Sinisalo
Theseuksen ajankohtaisia asioita: katkoviestintä, tietosuojaseloste, Justuksen uusien tietotyyppien siirrot ja nimenmuutokset
Tiina Tolonen, Antti Nyqvist, Minna Marjamaa
Nya, toppmoderna hybridklassrum maximerar interaktiviteten
Katja Rikberg
Kokemusasiantuntijuus, kanssatutkimus ja kansalaistiede - kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoja tutkimassa
Janika Lindström, Karoliina Nikula
HTK2023-ohje koskee vain osaa tutkimustoimintaa: Opinnäytetöiden plagioinnin tutkinta korkeakouluille
Erja Moore
Avoimessa oppimisessa tapahtuu
Terhi Kaipainen
Uusia tuulia ja haasteita: keskustelua tiedonhankinnan opetuksesta
Kirsi Mononen, Hannele Mikkola